Bilderna i artikeln är tagna vid en olycksplats på väg 1120 utanför Tjällmo. I oktober körde en bil av vägen. Efter olyckan låg motorhuv, däck, fälg, vindruta, bagagelucka, bilbatteri och mängder med plast- och plåtdetaljer kvar på platsen.
När ingen städat bort skrotet efter närmare en månad kontaktade vi Trafikverket för att fråga om det är rimligt att skräp ligger kvar så länge efter en trafikolycka.
– Nej, det borde ha utförts tidigare. Men underentreprenören Svevia har gjort bedömningen att skräpet ska ligga kvar tills dess att en samordnad insats görs om ytterligare en vecka, svarade Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Senare samma dag gjordes en andrahandsbedömning av Trafikverkets egen driftområdesansvarig, varpå Felicia Danielsson återkom:
– Skräpet skall tas bort idag. Det görs nu för att Trafikverket bedömer att skräpet borde ha tagits bort samtidigt som olyckan inträffade. Svevia fick, via trafikcentralen, ett meddelande från räddningstjänsten att en bil låg på taket. Lite senare meddelade räddningstjänsten att bärgningsinsatsen var klar och att det åter var full framkomlighet. Inget nämndes om saneringsbehov eller nedskräpning. Det tolkades som att ingen städning behövdes.
Svevia hänvisar till Trafikverkets svar och tillägger:
– Det var väldigt tråkigt att det blev så och vi jobbar vidare med att förbättra kommunikationen och våra rutiner så att vi inte har en massa skräp liggandes i vårt vägområde, säger platschef Michael Karlsson på Svevia.
Räddningstjänsten i Östra Götaland svarar å andra sidan att de inte har några skyldigheter att vare sig rapportera om eller städa upp efter olyckor där skräp hamnat i naturen.
– Nej, vi har ingen skyldighet att i samband med räddningsinsatser vidta åtgärder för så kallade efterföljande åtgärder. Det är ett ansvar för ägare eller nyttjanderättshavare, säger Jonas Holmgren, operativ chef.
Hur ska Trafikverket säkerställa att man inte hamnar i samma situation igen?
– Det här tillhör inte vanligheterna, och vi har goda rutiner för att se till att platsen återställs efter en olycka. Entreprenören som har hand om underhållet av vägen har inspektion av sträckan var fjortonde dag. Som sagt handlade det i detta fall om en kommunikationsmiss som ledde till att skräp låg kvar längre på platsen än vad det borde ha gjort, säger Felicia Danielsson.
Vem det åligger att städa upp på en olycksplats efter en trafikolycka visar sig inte vara helt enkelt att svara på. Det beror lite på vad nedskräpningen består av och vart skräpet ligger någonstans.
– Markägaren har ett ansvar att ta bort bilen eller skräpet om det ligger utanför vägområdet som Trafikverket har ansvar för, säger Felicia Danielsson.
– Det kan vara räddningstjänsten som städar upp om det exempelvis är blod på platsen. Är det last som tappats ut på vägen kan det vara försäkringsbolag som gör det eftersom de behöver göra en skadereglering. Det kan även vara trafikverkets underentreprenörer som städar och sanerar på en väg om det skett en olycka och skräpet ligger inom vägområdet.
Nedskräpningen åtgärdas inte av Trafikverket direkt utan av någon av deras entreprenörer.
– Vi har ingen som är ålagd specifikt städning på vägarna. Skulle en entreprenör missköta sitt uppdrag så kan det bli aktuellt att bryta avtalet med dem.