Motala måste bli en vinnare

Göta kanal. Det är blivit livliga diskussioner från Motalapolitikerna om kanalbolagets val när det gäller besökscentrum.

Göta kanal. Det är blivit livliga diskussioner från Motalapolitikerna om kanalbolagets val när det gäller besökscentrum.

Foto: Jeppe Gustafsson

Motala2015-06-26 06:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Placeringen av Göta kanals nya besökscentrum har rört upp många känslor under veckan som har gått. Kanalbolaget valde efter många funderingar att placera det i Berg, där slussarna med tillbehör lockar turister i mängder under sommarmånaderna. Beslutet har dock fått vattnet i Motalas närhet att koka av ilska och det smärre kriget för att få till en ändring av beslutet förs på flera fronter.

Berg och dess slussar är en fantastisk upplevelse under sommaren och förstärker en redan intressant magnet för turister. Vill man under denna period nå samordningsvinster och maximera exponeringen just då är valet rätt. Däremot kan beslutet vara tveksamt sett ur ett längre tidsperspektiv, eftersom vinterhalvåret i Berg inte är någon vidare magnet för turister. Diplomatiskt sagt.

Det framförs många olika argument från Motalas företrädare, med varierande framgång och relevans. Irritationen från kommunens företrädare är påtaglig, oavsett politisk färg eller roll. Med rätta kan det tyckas, samtidigt som det finns viss anledning till måttfullhet. Att på detta sätt öppet kritisera kanalbolagets beslut och företrädare främjar knappast relationerna internt eller kommunens anseende externt.

En relevant fråga att ställa är om placeringen verkligen har så stor betydelse ur ett större perspektiv. Symboliskt är värdet signifikant, inte minst för Motalas turismstämpel och i den klassiska dragkampen mellan stor och liten kommun. Linköping och Norrköping är regionens stora draglok och behöver inte på samma sätt nya attraktionskrafter som de mindre orterna runt omkring behöver det.

Det viktigaste för Motala, oavsett vilken platsen för detta nya besökscentrum nu kommer att bli, är att fortsätta arbetet med att i sig självt ha en stark dragningskraft. Om man vänder på situationen för en stund skulle det i bästa fall kunna vara så att ett besökscentrum i Berg skulle kunna locka nya besökare till Motala. Besökare som annars aldrig funderat eller tagit notis om staden.

Skälet till detta är just Motalas starka historiska kopplingar till många olika delar kring Göta Kanal, och för den delen andra historiska och nutida aspekter som också kan motivera ett besök. Om dessa värden framställs på ett tilltalande sätt kanske ännu fler får upp ögonen för sjöstaden vid Vätterns strand. Med lämplig turistinformation när det gäller Varamon, motormuséet och liknande dragplåster finns chansen. Så, oavsett vilken plats som i slutändan drar vinstlotten måste Motala se till att också bli en vinnare.

Läs mer om