Virrigt värre i Vadstena – hoppar mellan 40, 50, 60 och 70

Vem är det som kör egentligen?! Den frågan kan man verkligen ställa sig när det gäller utformningen av trafikregler i Vadstena.

Först 60 km/h, sedan 50, sedan 50 igen, sedan 40. Åt andra hållet först 40 km/h, sedan 60, sedan 70.

Först 60 km/h, sedan 50, sedan 50 igen, sedan 40. Åt andra hållet först 40 km/h, sedan 60, sedan 70.

Foto: Tobias Josefsson

Ledare2025-01-25 07:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Efter ledaren om det snorhala Rådhustorget och gångfartsområdet i Vadstena har flera läsare vänligt nog hört av sig med återkoppling av olika slag. En av er skickade inspelet att en viktig ingrediens verkar ha tappats bort eller prioriterats bort vid renoveringen av Rådhustorget. Visst borde väl torget ha begåvats med nymodigheten markvärme, precis som Storgatan?

En annan läsare oroade sig också för det minst sagt underliga gångfartsområdet och bara väntar på att det ska inträffa en olycka. Undertecknad tänker liknande även på andra platser i Vadstena, exempelvis vid infarten från Södra vägen till Kungsvallaområdet. Där passerar vägen på ett ologiskt sätt över en trottoar, utan någon form av markering för övergång eller varning för korsande väg.

Hur tänkte man egentligen där? Är det en bilväg eller är det en trottoar? Vem har företräde? De flesta klarar tack och lov av att hantera den udda situationen, men frågan är ändå värd att ställa. Det hade inte kostat särskilt mycket att exempelvis måla linjer för ett övergångsställe, om det nu är tänkt att finnas ett sådant.

Samma fråga är också värd att ställa när det gäller infarten från Skänningehållet. Där är det minst sagt snurrigt med olika hastighetsbestämmelser. Utanför tätortsskyltarna är det först 60 km/h som gäller från rondellen. Därefter dyker skylten för tättbebyggt område upp, men utan någon skylt som talar om vilken hastighet som gäller. Därmed gäller normalt bashastigheten 50 km/h, men strax därefter kommer två nya skyltar som ändrar (?) till 50 innan det senare blir 40. Hur tänkte man egentligen där?

undefined
På infarten från Skänningehållet är det minst sagt snurrigt med olika hastighetsbestämmelser åt olika håll.

Åt andra hållet är det däremot andra hastigheter som gäller, på samma vägsträcka. Initialt är det 40 km/h på vägen ut från Vadstena – där det är 50 åt andra hållet. Därefter blir det 60 – där det troligtvis är 50 åt andra hållet – innan skylten för att tättbebyggt område upphör dyker upp. Då blir det 70 km/h fram till rondellen – där det är 60 åt andra hållet.

Det är förståeligt om du inte hänger med, kära läsare. Jag kanske inte ens har fått allting rätt själv, trots idogt klurande.

På Skänningegatan in mot korsningen med Birgittas väg finns det dessutom flera gamla bussfickor och några av dem har fått parkeringsplatser målade på marken. Någon skylt som talar om att parkering faktiskt är tillåten finns däremot inte, men vem behöver å andra sidan egentligen parkera där?

undefined
På den ficka som faktiskt används som busshållplats finns en skylt som talar om att parkering är tillåten i fem minuter.

Ännu värre är det på den ficka som faktiskt används som busshållplats, vilket innebär att det automatiskt råder parkeringsförbud. Där finns det nämligen en skylt som talar om att parkering är tillåten i fem minuter. Jasså? Vad gäller egentligen?

Det är virrigt värre i Vadstena.