I tisdags berättade Vadstena kommun stolt på hemsidan och i sociala medier att förskolan Blanka tog hem segern i kategorin ”bästa matglädjeförskola” under en matfokuserad gala på måndagskvällen. En del av motiveringen handlade om ”nyfikenhet, kunskap, kreativitet och framförallt av en genuin kärlek till både mat och barn”. Stort grattis till de berörda i personalen!
Låt oss först konstatera att det är roligt att ta del av nyheten. Mat och upplevelsen när den ska ätas är för många i samhället en väldigt viktig del av vardagen. Det gäller såväl i privatlivet som exempelvis i förskolor, skolor, hemtjänst och äldreboenden.
Samtidigt är det läge att, ännu en gång, fundera över och kritisera att kommunerna till synes aningslöst förvandlas till reklampelare och megafoner för kommersiella bolag eller intresseorganisationer. Klassikern är företagsrankningar, miljörankningar och liknande som kommunerna gärna berättar om. Åtminstone när det går bra för dem. En riktigt strategisk PR-människa kan potentiellt till och med välja ut vissa kommuner där ett positivt budskap ska spridas.
Priset som förskolan Blanka fick ta emot var en gyllene ko, vilket ger en ledtråd om vilken dominerande aktör inom mejeribranschen som ligger bakom det aktuella priset och tillhörande gala. Med tanke på vad samma aktör är inblandad i när det gäller betydligt mer negativa händelser i närliggande Boxholm är det förståeligt att PR-avdelningen på bolaget jobbar hårt med att få positiv publicitet. Bland annat i Östergötland.
Generellt är det inte möjligt att köpa reklamplatser på hemsidor hos offentliga aktörer. Om det skulle vara möjligt skulle det vara väldigt dyrt, eftersom kommersiella budskap på exempelvis en kommuns hemsida är en mycket exklusiv arena att synas på. Den till synes frikostiga galan och uppmärksammandet i form av ett pris har naturligtvis ett syfte att skapa positiv publicitet för mejeriföretaget. Det kostar, men det ger utdelning. Smart.
För att sluta cirkeln i ledaren denna gång är det igen på sin plats att skicka peppande gratulationer till alla berörda på förskolan Blanka. Ni är säkerligen värd all positiv uppmärksamhet som ges! Det hindrar dock inte att vi parallellt kan se den stora bilden som även innehåller ett kommersiellt perspektiv. Kommunen blir en reklampelare, både på nätet och fysiskt i verksamheten där statyetten i form av en guldvariant av företagets logotyp kommer att placeras.
Det ger tyvärr en besk eftersmak.