Trägen kanske vinner i fallet Godegård

Förändringens tid är inte över. Tvärtom.

"Pendlingsmöjligheter för både skolelever och arbetande är en helt avgörande faktor för tillväxten" skriver Tobias Josefsson.

"Pendlingsmöjligheter för både skolelever och arbetande är en helt avgörande faktor för tillväxten" skriver Tobias Josefsson.

Foto: Kristina Levinsson

Ledare2022-11-09 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Elva minuter kan tyckas vara en kort tid, men den kan göra enorm skillnad. Det är nämligen den mängd tid som krävs för att åka tåg från Motala till Godegård. Jämfört med att ta bilen skiljer det 20 minuter, en tid som kan kännas som en evighet. Särskilt i höstrusk och vintermörker.

Hur det går i ett val gör skillnad. Det nya styret som nu tar över i Region Östergötland innebär nämligen att saker konkret kommer att förändras. Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna kommer med stöd av Sverigedemokraterna att styra under de kommande åren. På gott eller ont är upp till betraktaren att avgöra, men visst händer det saker redan nu.

En av de första utfästelserna från partierna är att hanteringen av kollektivtrafik på landsbygden kommer att förändras. Det lönsamhetsfokus som har skapat snedvridna prioriteringar mellan stad och landsbygd är inte längre heligt. Utöver vissa återupptagna busslinjer utanför tätorter i regionens östra del har även ämnet tågstopp blivit högaktuellt. Dels i Sturefors söder om Linköping, dels i Godegård i den norra delen av Motala kommun.

På det lokala planet i Motala är beskedet från regionen en stor seger för Liberalerna. Inte minst för den lokala kämpen Johan Nopp, som var en av hjärnorna bakom initiativet att på dåvarande Folkpartiets tid i maj 2014 hyra ett tåg för transport mellan Godegård och Motala.

Ett nytt tågstopp i Godegård blir inte verklighet i en handvändning. Det kommer att ta tid. Bland annat för att det är många olika aktörer som är inblandade i förändringen. Likväl är ett gigantiskt första kliv på vägen mot ett genomförande nu taget. Region Östergötland är en mycket tung spelare i sammanhanget, för att inte säga helt avgörande.

Det kommer att ta flera år, även om saker och ting faktiskt börjar att falla på plats redan nu. Motala kommun har tidigare klargjort att man är beredda att ta kostnaden för nya perronger i Godegård. En kommersiell aktör i form av Tågab visar fortsatt intresse för att trafikera sträckan och stanna på orten. Det är en bra start.

Påverkansarbete pågår också för att regionerna i Örebro och Östergötland ska bli välvilligt inställda till ordinarie tågtrafik. Att involvera Östgötatrafiken och/eller Tåg i Bergslagen, där den senare redan trafikerar sträckan frekvent, är ett måste för att Godegård med omnejd ska leva upp ännu mer och kunna utvecklas som det finns planer för. Pendlingsmöjligheter för både skolelever och arbetande är en helt avgörande faktor för tillväxten.