Utifrån Motala kommuns översiktsplan som tar sikte på långsiktig planering till 2040 följer många olika saker. En av dem är den så kallade trafik- och mobilitetsplan, som just nu är utskickad på remiss för att ge ett antal olika berörda mottagare chansen att tycka till om innehållet. Nämnder, kommunala bolag, Trafikverket, regioner och grannkommuner är några av instanserna.
Själva planen innehåller intressanta delar, bland annat en redovisning av resevaneundersökningar i Motala och Borensberg 2020–2022. Hur reser Motalabor i dag? Det är grundfrågan som ställs i avsnittet och åtminstone till delar även ges svar på. Det finns goda skäl att återkomma till innehållet framöver.
Efter denna extremt snuttifierade titt på innehållet tar vi ett steg tillbaka till dagens huvudämne, begreppsförvirring. I sammanfattningen som inleder det aktuella plandokumentet står det att ”Trafik- och mobilitetsplanen ska redovisa strategier för en hållbar samhällsutveckling med fokus på trafik och mobilitet” och att ”planen beskriver övergripande strategiska mål och visioner”. Begrepp staplas på varandra och det blir inte lätt att hänga med. En plan som innehåller strategier? Kan det verkligen vara rimligt?
Det finns många olika typer av styrdokument inom offentliga verksamheter. Kommunala styrdokument som visioner, strategier, planer, policys, riktlinjer och mer därtill skapar en helhet. De ska följa lagar och regler, samtidigt som de speglar politikernas vilja inom aktuella regelverk. Men, det är sannerligen inte lätt att hålla koll på de olika byråkratiska begreppen.
Generellt finns det likheter mellan strategier och planer, bland annat för att de är ”aktiverande”. De syftar alltså till att på olika nivåer fokusera på handling. Samtidigt finns det tydliga skillnader mellan strategier och planer. Strategier som företeelse är normalt sett översiktliga, medan planer är betydligt mer detaljerade och konkreta i sitt innehåll. Jordnära. Kanske med punktlistor.
Just därför blir det som läsare förvirrande att en plan, som det handlar om här, innehåller flera översiktliga strategier. Plus riktlinjer, program och annat. Även om innehållet i planen är intressant blir strukturen och begreppen förvirrande för läsaren. Det känns osäkert om den föreslagna planen verkligen är en plan, eller om den är en samlande redovisning av olika dokument inom området trafik och mobilitet.
Om det är läsaren eller författaren som går vilse är upp till betraktaren att avgöra.