Parkeringsavgifter kan komma att överklagas

Motala lyckas styra det mänskliga beteendet – men kanske för mycket.

Motala kommuns taxa för parkering kan visa sig vara för aggressiv.

Motala kommuns taxa för parkering kan visa sig vara för aggressiv.

Foto: Victor Berlin

Ledare2023-09-13 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Parkeringsavgifter är ett styrmedel som fungerar i centrala Motala, åtminstone att döma av den totala scenförändring som har skett på parkeringen Platens häst. Den framstår just nu som i det närmaste ödslig, efter att parkeringsavgift har införts just där, men inte på andra alternativa parkeringar i närheten. Det vi bevittnar är en följd av att det nya upplägget för parkeringsavgifter nu införs i Motala, steg för steg.

Avgifter kan generellt sett vara en tänkbar ingrediens för att skapa en fungerande helhet för parkeringssituationen. Det kan definitivt vara en metod att få människor att välja olika typer av parkeringsplatser utifrån behov, vilket vi nu alltså kan studera. Men, avgifter kan samtidigt få flera andra effekter. Förutom det uppenbara att de ger intäkter i form av parkeringsavgifter medför de även kostnader i form av automater, system och övervakning, samt krångel.

För avgiftsbelagda parkeringar är det viktigt att det ska vara enkelt att göra rätt. Avgifter kan vara enkla att hantera, om det finns en smidig möjlighet att betala på rimliga sätt. Kortbetalning, exempelvis. Smidighet är dock långt ifrån en självklarhet, för även om det finns goda exempel på att en viss mobilapp kan användas i många städer och i flera länder, finns även exempel på motsatsen.

Motala är dessvärre ett sådant. Den leverantör som nu används förefaller inte vara en av de aktörer som är frekvent använda i dag. Avgifterna medför bland annat därför extra krångel för besökarna, som kan skrämmas bort mer eller mindre permanent. Det kan potentiellt vara en delförklaring till det lättade trycket i centrum initialt. Bra för parkeringssituationen, mindre bra för handeln i området.

En annan intressant aspekt på avgiftsfrågan har dykt upp i kommentarsfälten på MVT.se, nämligen att parkeringsavgifter enligt lag inte får överutnyttjas för att generera intäkter och orsaka tomma parkeringsplatser. Det kan vara så att kommunens taxa för parkering i Motala visar sig vara för aggressiv. Den kan därmed leda till en oönskat hög omfördelning av fordon till andra platser, så att det uppstår en för stor andel tomma parkeringar.

I en sådan situation är det högst sannolikt att någon eller några av kommunens invånare kommer att överklaga kommunens beslut om parkeringsavgifter till Transportstyrelsen. Som bekant är ju Motalas invånare flitiga kompetenta när det gäller just överklaganden, vilket gör att vi mycket väl kan gå en spännande framtid med ett avgiftskrig till mötes.