En av de senaste nyheterna på Vadstena kommuns hemsida har rubriken ”Nya rutiner för besök till kommunhuset”. Det är i klartext en omskrivning av att den som från och med den 15 april besöker kommunhusets huvudentré inte längre kommer att mötas av en människa. Besöksautomaten är i stället ensam i den högst begränsade välkomstkommittén.
I informationen framgår det att en orsak till förändringen är att socialkontoret har fått en egen entré, men också att en stor del av den övriga servicen har ”flyttat till andra kanaler”. Telefon och hemsida, får man anta att det innebär.
Det hänvisas också till biblioteket och det som kallas InfoCenter på Storgatan 28. Detta center erbjuder företagsservice och turistinformation, åtminstone enligt hemsidans information som senast uppdaterades i början av januari 2023. Det är bra funktioner för vissa, men det hjälper inte medborgaren som vill få kontakt med kommunens kärnverksamheter på en mänsklig väg.
Biblioteket är en fantastisk företeelse, biblioteksplanen är gedigen och personalen är generellt otroligt engagerad. Någon central kommunal service erbjuds likväl inte, åtminstone inte på det sätt som eftersöks just här. På kommunens kontaktsida på hemsidan beskrivs det som att biblioteket har ”viss administrativ service och vägledning”, men hur ska man tolka det?
Att inte kunna gå till kommunhuset för att få prata med en människa som kan vägleda är ett demokratiproblem. Att faktiskt få träffa och prata med en levande företrädare för kommunen. Det är långt ifrån alla som behärskar det digitala eller ens att prata i telefon.
Det här borde leda till en större politisk diskussion, för även om besökarantalet är lågt och det gäller att hålla i pengarna måste en kommun vara tillgänglig för sina medborgare. Åtminstone i en rimlig omfattning. Att döma av läget i dag så är det högst tveksamt om Vadstena kommun uppfyller det kravet.
Den digitala utvecklingen har medfört möjligheter för fler att vara aktiva och delaktiga i samhället. Olika typer av medborgardialog används, möjligheten att kontakta kommunerna har ökat och informationsspridningen har blivit mycket lättare när allting inte längre baseras på papperskopior.
Men, ibland får till och med en hyfsat modern liberal ändå betrakta världen en stund och konstatera att det inom vissa områden faktiskt var bättre förr. När postens kärnverksamhet var att dela ut post, när det ingick i bankernas basutbud att hantera kontanter och när det var möjligt för medborgare att få träffa en företrädare för en så viktig samhällsinstans som en kommun.