Når inte fram på Instagram

Varken Motala eller Vadstena har hittat helt rätt på Instagram.

Varken Motala eller Vadstena har hittat helt rätt på Instagram.

Foto: Christine Olsson/TT

Ledare2019-03-23 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Motala och Vadstena har en del att jobba med när det gäller sociala medier.

Extern kommunikation är viktig för många i dagens samhälle. Allt fler individer väljer att dela med sig av allt mer från sina liv via sociala medier, men samtidigt ökar medvetenheten om vad det kan innebära åt det negativa hållet. Även för kommuner är det viktigt att sköta sin kommunikation mot omvärlden och att finnas där människor finns. Vill man i dag nå ut på en bredare publik räcker det inte med att ha en bra hemsida.

I kommunikation har bilder en stor betydelse, därav uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”. Det är någonting magiskt med en förmåga att visuellt kunna skapa känslor och förmedla ett budskap. Historien visar oss många exempel på detta, både när det gäller stor glädje och när det gäller djup sorg.

Bilden som kommunikationsmedel är Instagrams kärna. På denna plattform, som ägs av giganten Facebook, samlas dessutom en yngre skara personer än på vissa andra etablerade plattformar. Bland annat därför är det underligt att en aktör som Motala kommun inte finns där, åtminstone inte som en övergripande aktör. ”Motala. Östergötlands sjöstad” finns förvisso via Tillväxt Motala och det är bra, men väldigt mycket från kommunens verksamheter missas.

En hashtag är en sorts kategorisering som samlar inlägg inom ett visst ämne. I fallet #motala finns det mycket aktivitet som samlas. Idrott, människor, kreativitet, konst, reklam och mer därtill ger en intressant blandning från livet. Här hade det varit på sin plats att kommunen genom skola, omsorg och andra offentliga verksamheter hade kunnat finnas med. Frånvaron av kommunens närvaro när det gäller synlighet som en del av vardagen är en svaghet.

I fallet #vadstena finns även här ett rejält flöde av bilder. Det som dominerar just nu är klosterliljorna, som har börjat blomma i den måttliga vårvärmen. I övrigt är det precis som i Motalas fall ett sammelsurium av livets olika delar som samlas här.

Inte heller Vadstena kommun finns som central aktör på Instagram. I stället är det dess bolag Vadstena Turism & Näringsliv som numera vill synas och höras bredare via kontot @enkreativhistoria som inledde sin närvaro i oktober. Där bjuds det också aktivt in till delaktighet i och med att vem som helst har möjlighet att kunna skicka in en bild.

Det är bra, men lösningen för människor att bidra är omständlig. Den baseras nämligen på e-post. Även om det kan kännas som en petitess är alla trösklar på vägen mot delaktighet onödigt höga. Tanken är god, men strategin hade kunnat utformas effektivare för att möta människor på just den plattform som man vill agera på.

Lösningen är klumpig. I stället skulle Vadstena kunna låta andra styra kontot för en dag via en ”takeover” och en viss hashtag med vidarepostning som kärna i kampanjen för att kunna nå ut hade också varit intressant.

Även om nu Instagram är en enskild plattform som inte ska överskattas säger kommunernas beteende någonting om deras externa kommunikation. Det finns en viss vilja och embryon till någonting bra, men de når än så länge inte ända fram.