”Money talks” gäller för Motalas parkeringar

Varför har man egentligen parkeringsavgifter?

En anledning till att ha parkeringsavgifter är att efterfrågan är större än utbudet och situationen med knapphet behöver regleras. En annan anledning att ha parkeringsavgifter är att tjäna pengar, skriver Tobias Josefsson.

En anledning till att ha parkeringsavgifter är att efterfrågan är större än utbudet och situationen med knapphet behöver regleras. En annan anledning att ha parkeringsavgifter är att tjäna pengar, skriver Tobias Josefsson.

Foto: Vien Hoang/Mostphotos (genrebild)

Ledare2023-02-11 05:30
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Det är en mycket väsentlig fråga att ställa sig i sammanhang där denna älskade hackkyckling dyker upp. I grund och botten handlar parkeringsmöjligheter om att göra det möjligt för människor att transportera sig med bil till en viss plats för att ägna sig åt någon form av aktivitet. Det kan exempelvis handla om att bo, att arbeta, att handla, ägna sig åt en hobby eller att träffa andra människor.

En anledning till att ha parkeringsavgifter är att efterfrågan är större än utbudet och situationen med knapphet behöver regleras. En annan anledning att ha parkeringsavgifter är att tjäna pengar. Det kan tyckas vara självklart, men det är långt ifrån säkert att effekterna blir de önskade. För parkeringsbolag som enbart arbetar med parkeringar är det naturligtvis livsavgörande, men hur ska egentligen en kommun tänka kring egna parkeringar i en stadskärna? Vad är egentligen syftet med att kommunen själv ordnar med parkeringar?

Att svara på den frågan är betydligt knepigare. Det beror nämligen på vem som svarar och i vilket läge som svaret ges. Är det kommunens kortsiktiga intressen med intäkter eller de långsiktiga förutsättningarna för invånarna och näringsidkarna som ska prioriteras? 

Dåvarande oppositionen i Alliansen Motala var inför valet 2018 väldigt tydliga med sitt svar, nämligen att parkering i centrala Motala skulle vara avgiftsfri och regleras med P-skiva. Motiveringen var då att parkeringarnas syfte var att skapa förutsättningar för handlarna i stadskärnan att få kunder och kunna få verksamheten att gå runt. Det var alltså centrumhandeln som var viktigast.

Drygt fyra år senare har nu merparten av de ingående partierna makten i kommunhuset för andra mandatperioden i rad, men de har numera intagit en helt annan inställning till parkeringsavgifter i centrum. Utifrån en argumentation kring att tiderna har ändrats och att de är ”tvungna” att ta ut avgifter (oklart varför) kan det komma att kosta mer att parkera framöver. I budgeten för 2023 finns dessa intäkter redan inräknade och det finns i dag en stor politisk enighet om P-avgifternas utformning.

Det som fascinerar mest är inte avgifterna i sig, utan i stället de borgerliga partiernas kappvändning i frågan. Vad är det i situationen som har förändrats så drastiskt att partierna helt har bytt fot? Det är knappast att handeln i city har börjat blomstra enormt, det vore verklighetsfrämmande att påstå. Däremot har vi i dag tuffare ekonomiska tider och framför allt sitter de borgerliga partierna nu i majoritet.

Money talks.