Sverige inte som Frankrike, som tur är. Sju av tio svenska löntagare är medlemmar i facket. I Frankrike är endast en av tio medlem. Det är bland annat därför landet ofta plågas av strejker, som skadar viktiga samhällsfunktioner och stör allmänheten. Låg fackanslutning leder till små och radikaliserade fackliga organisationer.
I Sverige har vi en annan modell. Här tar fackförbundens representanter ansvar för att det ska fungera. Här bränns inte bilar – inte av facket, i alla fall. Här dricks kaffe. I sann svensk samförståndsanda förhandlar parterna om löner och villkor. En sund förhandlingskultur ligger i allas intresse, vilket både arbetsgivar- och arbetstagarsidan förstår.
Men inte Hamnarbetarförbundet. Hos det radikala fackförbundet, som LO inte accepterat som medlem och som organiserar 1 300 medlemmar, lyser stridslusten. I onsdags (27/2) meddelade Hamn att man varslar om storstrejk den 6 mars, som en respons på arbetsgivarens lockout. Bakgrunden till konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet inte accepterar det så kallade andrahandsavtalet. Arbetsgivaren Sveriges Hamnar har redan ett avtal med det LO-anslutna Transportarbetareförbundet, som också organiserar hamnarbetare. Detta avtal inkluderar samtliga anställda, även icke fackansutna och medlemar i Hamnarbetareförbundet. Men från Hamns sida är det blankt nej. De vill ha ett “eget” avtal.
Konflikten är inte ny utan har pågått sedan 2016. Men nu hotar man alltså med fullskalig strejk.
Om planerna genomförs kommer konsekvenserna att bli allvarliga. Hamnar på ett 20-tal orter runt om i Sverige kommer att tvingas lägga ner stora delar av sin verksamhet så länge strejken pågår. Det drabbar i sin tur svensk export. Nära 90 procent av all export och import till Sverige går via sjöfart. Kostnaden för företagen för 2017 års hamnstrejker uppgick till 4,5 miljarder kronor. Vad summan kommer att landa på om denna generalstrejk genomförs är oklart, men det lär svida rejält. Till och med Finlandsfärjornas trafik hotas.
Transportarbetareförbundet rasar mot strejkvarslet och kallar Hamnarbetarförbundet för “ansvarslöst”. Från LO-förbundets sida är man orolig för att Hamns agerande hotar den svenska modellen.
“Utan att peka ut någon specifik hamn så finns det flertalet hamnar där våra medlemmar blir illa behandlade av Hamnarbetarförbundet. De respekterar inte att våra medlemmar har fredsplikt. När man har fredsplikt så jobbar man”, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport, till Piteå-Tidningen (16/2). Det bör Hamnarbetarförbundet ta till sig. (Liberala nyhetsbyrån)