Det är just nu snordyrt att tanka bilen med fossila bränslen. Den vanliga bensinen, som har mer etanol inblandat än tidigare, kostar drygt 17 kronor per liter. Dieseln som nu också har en större inblandning av förnybart bränsle kostar någonstans mellan 18 och 19 kronor.
Som jämförelse kostade bensinen 12 kronor per liter under pandemins globalt sett mest intensiva period under sommaren 2020. Orsaken till det höga priset nu är åter igen pandemin, eftersom världens återstart driver upp efterfrågan på bränslen. Därmed pressas även priset uppåt och irritationen hos konsumenterna ökar.
Att det kostar mycket att använda fossila bränslen är rimligt. Vi behöver förändra vårt beteende som samhälle, men det behöver göras klokt. Bilen är nödvändig för många, inte minst på landsbygden. Därtill är det värt att poängtera att det inte är bilen i sig som är fienden. Det är de fossila bränslena och utsläppen som är bovarna i dramat.
Därför är det viktigt att titta på alternativ. Biogas har inte minst i Östergötland varit ett väl fungerande alternativ till bensin, men den är nu hotad på grund av förändringar i regler kring miljöklassning. Östgötska politiker har reagerat och försöker påverka i rätt riktning. Elbilarnas frammarsch är väldigt stark, men där finns också olika typer av utmaningar med infrastruktur och kostnader.
Den förnybara HVO-dieseln som medför dramatiskt lägre utsläpp av växthusgaser är på ett ännu mer konkret sätt alternativ för många dieselbilar. Det finns dock problem även här. Dels är biltillverkarna långsamma eller motsträviga med godkännanden, dels är priset i dag högre för konsumenten.
Produktionskostnaden för HVO är förvisso högre än för att producera motsvarande mängd diesel. Det förklarar ändå inte att HVO fortfarande är dyrare än diesel efter att oljepriset har gått upp mycket kraftigt på kort tid. Hur kan det motiveras? Det är en uppenbar fråga som måste ställas. Beror det på råvarubrist med efterföljande prisförändring, eller beror det på en skev prissättningsmodell?
Nu om någonsin vore det principiellt sett motiverat för konsumenter att kunna skifta från fossil diesel till förnybar HVO. Politikernas roll är att se till att produktionen kan optimeras och utökas på lämpliga sätt, samtidigt som slutpriset för konsumenterna hålls på en rimlig nivå.
Först vid en lägre prisnivå än dieseln kommer allt fler att övergå till att i stället använda HVO. Det vore mycket önskvärt, både för den plånbokens skull och för miljöns skull.