Kostpolicyn som blev en surdeg

Ännu ett dokument verkar ha fastnat i de kommunala kvarnarna.

Den nya kostpolicyn som har fördröjts i snart tre Är riskerar dock att förvandlas till en surdeg. Det Àr verkligen inget fel pÄ surdegsbröd, tvÀrtom, men nÀr saker blir liggande utan att tas hand om pÄ ett rimligt sÀtt blir det ofta ganska misslyckat, skriver ledarskribenten.

Den nya kostpolicyn som har fördröjts i snart tre Är riskerar dock att förvandlas till en surdeg. Det Àr verkligen inget fel pÄ surdegsbröd, tvÀrtom, men nÀr saker blir liggande utan att tas hand om pÄ ett rimligt sÀtt blir det ofta ganska misslyckat, skriver ledarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2022-02-19 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Förra veckan skrev ledarsidan om att revideringen av Motala kommuns dagvattenpolicy verkar ha stoppats upp i det byrÄkratiska tröskverket. Den hÀr veckan har en annan lÄngkörare i form av ett kommunalt dokument fÄtt uppmÀrksamhet.

Motalas nya kostpolicy har varit pĂ„ gĂ„ng i flera Ă„r. Den nu gĂ€llande Ă€r frĂ„n 2013 och innehĂ„ller trots sin mycket ringa storlek flera underligheter. ”MĂ„ltiderna arrangeras med en helhetssyn pĂ„ miljö och bemötande” sĂ€gs det i den, men vad innebĂ€r det att ”arrangera” en mĂ„ltid? Är det upplĂ€ggningen pĂ„ tallriken som avses? Upplevelsen?

Vidare anvĂ€nds ordet ”MoR” utan förklaring. Det handlar i sammanhanget inte om matmor, vilket kunde hade varit passande, utan om en förkortning för ”mĂ„l och resultat”. Vedertaget internt, men föga kĂ€nt hos allmĂ€nheten. Ett kommunalt styrdokument fĂ„r inte skrivas pĂ„ ett sĂ„ exkluderande sĂ€tt. Det behövs onekligen en uppfrĂ€schning av kostpolicyn. PĂ„ det sĂ€ttet har tjĂ€nstepersoner och politiker agerat rĂ€tt.

Den nya kostpolicyn som har fördröjts i snart tre Är riskerar dock att förvandlas till en surdeg. Det Àr verkligen inget fel pÄ surdegsbröd, tvÀrtom, men nÀr saker blir liggande utan att tas hand om pÄ ett rimligt sÀtt blir det ofta ganska misslyckat. SÀrskilt om degen innehÄller fel ingredienser.

En intressant diskussion har uppstĂ„tt kring formuleringen kring ambitionerna att â€Ă¶ka inköp av nĂ€rproducerade produkter”. BĂ„de Socialdemokraterna och VĂ€nsterpartiet har reagerat pĂ„ en skarp skrivning i förslaget, som uttryckligen specificerar ”Östergötland och angrĂ€nsande lĂ€n” som omrĂ„de.

OppositionsrÄdet Elias Georges (S) hÀnvisar till lagstiftning bÄde i Sverige och EU, som innebÀr att det inte Àr tillÄtet att exkludera leverantörer utifrÄn geografisk placering. Detta Àr en fullt relevant invÀndning. Politiker ska rimligtvis inte aktivt ta beslut som strider mot lagen, om det inte finns extremt starka skÀl till att göra sÄ. KommunalrÄdet Mark Henriksson (M) hÀnvisar till en politisk vilja, men det duger inte.

En olaglig policy kan nĂ€mligen fĂ„ konkreta negativa effekter ekonomiskt, utöver det underliga signalvĂ€rdet i sig. Kommunen skulle mycket vĂ€l kunna dömas till att betala skadestĂ„nd till i upphandlingar diskriminerade företag, bĂ„de i Sverige och i andra EU-lĂ€nder. Att anta en policy som inte hĂ„ller vid en juridisk granskning vore oansvarigt. 

NÄgon jÀvla ordning ska det vara i en policy, för att travestera VPK-ordföranden CH Hermansson.