Inget lätt skolpussel att lägga för Motalas politiker

En insändare i MVT häromdagen fascinerade ledarskribenten.

”Modiga politiska beslut” krävs för en satsning på skolan, men vad innebär det?

”Modiga politiska beslut” krävs för en satsning på skolan, men vad innebär det?

Foto: Victor Berlin

Ledare2023-09-22 05:01
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Utifrån signaturen ”Rektorer på Motala kommuns grundskolor” är avsändarna personer som verkligen borde veta hur saker ligger till i skolan. Att en inflytelserik personalgrupp går samman och blir en del av den offentliga debatten fascinerar, eftersom det är ovanligt. Är det ett nödrop? Får de inget gehör internt av förvaltning eller nämnd?

undefined
Statistik över skolresultat i Motala.

Argumentationen i insändaren är i grunden klok. Kompetenta och behöriga lärare är en förutsättning för framgång. Undervisningen måste stå i centrum för att lyckas med uppdraget att lotsa eleverna till kunskap och godkända betyg. Samtidigt finns det många störande moment, vilket i praktiken leder till att mer pengar begärs till skolan för att få bort dem.

Hur mycket pengar lägger då Motala på grundskolan? Enligt databasen Kolada som samlar officiell statistik ligger nettokostnadsavvikelsen för kommunens grundskola på minus tre procent för 2022. Det innebär att kommunen lägger mindre pengar än vad den enligt modellen förväntas göra. För Östergötland ligger totalen på plus fem procent. Gruppen med liknande kommuner ligger på plus två procent. Sett till gruppen lika stora kommuner är nivån dock densamma.

undefined
Statistik över skolresultat i Motala.

Efter ett antal år med tillskott för grundskolan under perioden 2004–2009, med olika block i majoritet, var avvikelsen i Motala kommun nästan plus tio procent. Därefter har allt mindre pengar gradvis lagts på grundskolan. Parallellt har elevernas studieresultat svajat, men sedan toppnoteringen 2015 med 83 procent elever med minst godkänt betyg i alla ämnen har det bara gått utför – varje enskilt år.

En jämförelse av graferna för hur mycket pengar som har lagts på grundskolan med elevernas behörighet visar samma nedåtgående trend för båda, med ett antal års eftersläpning för resultaten. Det är inte säkert att det handlar om kausalitet, dvs ett orsakssamband. Det finns ändå en slående samvariation i förändringen av resurser och elevernas studieresultat.

Rektorerna beskriver det i insändaren som att det krävs ”modiga politiska beslut” för att göra en satsning möjlig i Motala kommun. Frågan är bara vad det innebär i praktiken, i ett svårt ekonomiskt läge där allt större kostnader vältras över på kommunerna och många verksamheter skriker efter mer pengar för att klara vardagen.

Är lösningen att genomföra en skattehöjning? Besparingar och effektiviseringar på andra områden, som också vill ha mer pengar? Att dra i handbromsen för andra långsiktiga satsningar och investeringar? Det är sannerligen inget lätt pussel att lägga, men de politiker som har makten måste ändå försöka att göra det. Lycka till.