Socialnämndens historiska resultat – bra eller dåligt?

Äntligen finns det ”kontroll och systematik” i nämndens arbete.

Socialnämndens ordförande Charlotte Widegren (M) har anledning att vara nöjd över en förbättrad kontroll på ekonomin, även om det alltid finns saker att förbättra ytterligare.

Socialnämndens ordförande Charlotte Widegren (M) har anledning att vara nöjd över en förbättrad kontroll på ekonomin, även om det alltid finns saker att förbättra ytterligare.

Foto: Agnes Ganestål

Ledare2024-02-24 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

I förslaget till Socialnämndens del av Motala kommuns årsredovisning för 2023 beskrivs det tidigt som att ”årets resultat är historiskt för socialnämnden”. Därefter konstateras det att nämnden gör ett minusresultat på fyra miljoner kronor.  För den som inte är djupt insatt i historien eller nuet dyker en naturlig fråga därför upp. Är det historiskt bra eller historiskt dåligt?

Svaret ges inte uttryckligen, men den som läser vidare och förstår andemeningen i texten landar i slutsatsen att resultatet anses vara historiskt bra. Nämnden har lyckats att uppnå den ålagda besparingen på 18 miljoner – och mer därtill. Trots att uteblivna hyresintäkter har försämrat läget med sex miljoner är resultatet totalt sett ändå exempelvis tio miljoner bättre än för 2022.

Vidare beskrivs situationen som att ”det finns nu en kontroll och systematik i arbetet som gör att vi kan följa verksamheterna i detalj och chefer och medarbetare är engagerade i att ha en effektiv och kvalitativ verksamhet”. Det är absolut någonting att vara stolt över. Samtidigt är det en kraftig känga till sin egen historiska insats. Innebär det att det tidigare inte har funnits kontroll och systematik i verksamheterna?

Några nedslag i övrigt visar i varje fall att sjukfrånvaron har minskat en aning från 11,1 procent under 2022 till 10,5 under 2023. Den korta sjukfrånvaron minskar över lag, medan den längre ökar på sina håll. Undersköterskor verkar inom flera verksamhetsområden ha det extra tufft. Kunskapen om det är bra, eftersom det då går att arbeta vidare med.

En framgång som är särskilt värd att notera är att hemtjänsten under december månad hade en nyttjandegrad på drygt 60 procent. I klartext handlar det om hur stor del av personalens tid som tillbringas hos den som behöver stöd – och det är bevisligen inte lätt att nå upp till målnivån generellt.

Det är lätt att vara överdrivet kritisk som läsare av ett underlag av det här slaget. Det finns alltid saker att ifrågasätta, eftersom verksamheten är så omfattande och spänner över så många olika områden. Samtidigt är det motiverat att utifrån läget ge återkoppling på ett positivt sätt, genom att ge nämnd och förvaltning ett erkännande. Ekonomin har varit under kontroll för år 2023 och det är ett stort framsteg i jämförelse med tidigare år. Bra kämpat!

Nu gäller det att ta nästa steg genom att fortsätta ha kontroll, samtidigt som kvalitet och verksamhetsresultat också kan fortsätta att förbättras. Det är nämligen det som invånarna bryr sig allra mest om. Vården och servicen som de får. Insatser som har otroligt stor betydelse för mångas vardag.