DumsnÄlt att inte vÀlja bron

En frÄga som har stÀllts Àr om Motalaborna ska behöva betala för bron?

Motalabron. "SamhÀllet och de som nyttjar bron kommer att betala den största delen, inte Motalaborna i allmÀnhet", skriver MVT:s ledarskribent.

Motalabron. "SamhÀllet och de som nyttjar bron kommer att betala den största delen, inte Motalaborna i allmÀnhet", skriver MVT:s ledarskribent.

Foto: Anders Törnström

Ledare2015-01-20 06:03
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

Förra veckan publicerade MVT en jĂ€mförelse av de tvĂ„ alternativen som numera finns att vĂ€lja pĂ„ för att ta sig mellan trafikplats Motala Södra och Motala Centrum. Den klassiska rutten via Storgatan, Drottninggatan och VadstenavĂ€gen stĂ€lldes mot den nya som anvĂ€nder sig av riksvĂ€g 50 över bron. Även om den vetenskapliga höjden i undersökningen inte Ă€r pĂ„taglig Ă€r resultatet intressant, precis som diskussionen som har dykt upp i jĂ€mförelsens kölvatten.

En frÄga som har stÀllts Àr om Motalaborna ska behöva betala för bron? Den frÄgestÀllningen Àr pÄ tok för förenklad och missvisande. Motala har givetvis ett delansvar för trafiksituationen i sitt nÀromrÄde, men varken Motala kommun eller dess invÄnare stÄr för största kostnaden. SamhÀllet och de som nyttjar bron kommer att betala den största delen, inte Motalaborna i allmÀnhet.

Den blygsamma kostnaden pÄ fem kronor för en personbilsöverfart pÄ bron Àr lÀtt hemrÀknad, bland annat beroende pÄ sÀnkt brÀnslekostnad. Skillnaden i avstÄnd Àr ungefÀr 2,5 kilometer till brons fördel. Enbart den lÀngre strÀckan, rÀknat pÄ en genomsnittlig brÀnsleförbrukning pÄ 0,75 liter bensin per mil vid blandad körning, ger drygt ett par kronor extra i kostnad för genomfarten.

LÀgg dÀrtill lÀgre hastighet, trafikljus och köer sÄ ökar förbrukningen avsevÀrt. Inte ens det just nu anmÀrkningsvÀrt lÄga oljepriset kan hÄlla skillnaden nere. NÀsta frÄga i sammanhanget Àr vad sex minuter av din tid Àr vÀrd? Det varierar frÄn person till person och frÄn tillfÀlle till tillfÀlle, men vid en timlön av 150 kr Àr varje sexminutare vÀrd sisÄdÀr 10 kr efter skatt. Det ger en indikation.

Vid en fortsatt förÀndring av genomfarten i Motala, med nya cirkulationsplatser och andra inslag som ger rutten en karaktÀr av stadsgata, kommer skillnaden mellan de tvÄ alternativen att bli Ànnu tydligare. Det blir dumsnÄlt för bÄde personbilar och lastbilar att vÀlja genomfarten i stÀllet för bron, om nu inte avsikten Àr att faktiskt ta sig in i Motala för att stanna.

En annan aspekt att ta hÀnsyn till Àr det förvÀntade minskade bullret för bÄde boende och besökande i stadskÀrnan. I och med att tung trafik som avser att passera förbi Motala utan stopp nu inte tvingas in i staden bidrar pÄ flera sÀtt till en förbÀttrad miljö. Denna positiva aspekt Àr lÀtt att missa i en diskussion som stirrar sig blind pÄ resekostnader, och om nu trafikmönstret mot förmodan inte skulle förÀndras pÄ detta sÀtt gÄr det att införa förbud mot genomfart för tung trafik.

En relevant frÄga som har stÀllts i sammanhanget Àr den om administrativa kostnader för hantering av fakturor pÄ smÄbelopp. Rimligt Àr att ha en minimigrÀns i kostnad, exempelvis per Är, för att en rÀkning ska skickas ut och motivera hantering, porto och miljöpÄverkan. HÀr fÄr MVT anledning att Äterkomma med en nÀrmare granskning av hur saker och ting kommer att fungera i praktiken.

LĂ€s mer om