Dags för en äkta Green Friday nästa år?

Finns det starka kommersiella aktörer där ute som vågar ta steget och omvandla den svarta fredagen till en grön dag för smart och genomtänkt konsumtion?

All konsumtion är inte av ondo, viss konsumtion innebär positiva effekter för exempelvis människor och klimat.

All konsumtion är inte av ondo, viss konsumtion innebär positiva effekter för exempelvis människor och klimat.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2019-11-30 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Black Friday är ett underligt begrepp. De historiska kopplingarna för en svart veckodag borde generera starkt negativa känslor, i stället för dagens upphaussade konsumtionshets.

Utifrån ekonomiskt sett mycket tunga Black Thursday år 1929 och Black Monday år 1987 då världens börskurser rasade borde begreppet vara förknippat med motgångar och misär. Därtill innebar Black Friday år 1910 en våldsam sammandrabbning mellan poliser och kvinnliga rösträttskämpar i Storbritannien. Ingenting värt att fira, alltså.

Bakgrunden till det moderna begreppet om den svarta fredagen är antagligen okänd för många av de konsumenter som passar på att shoppa lite extra under köphetshögtiden. Den är inte heller självklar, då namnet härstammar från Philadelphia någon gång omkring år 1960 och är relaterat till en stor ökning av fotgängare och trafik dagen efter Thanksgiving.

En nyare etymologi är att det finns två olika färger på siffror inom företagsekonomi. Antingen är de mindre än noll och röda, vilket innebär exempelvis en förlust, eller så är de svarta. Det var länge denna tid på året som de negativa röda siffrorna vändes till positiva svarta diton, eftersom det är företagen ungefär vid denna tidpunkt kan landa i slutsatsen att de kan göra vinst totalt sett över året.

Hetsen kring denna konsumtionsfredag har sedan intåget i Sverige för bara några år sedan nått nya höjder, år efter år. Allt fler aktörer verkar dessutom ge sig in på konceptet att tjuvstarta redan tidigare i veckan. Vissa går alltså steget längre och deklarerar helt enkelt Black Friday Week eller Black Weekend för att förlänga processen. Situationen är redan tröttsam.

Föga förvånande skapas motrörelser till fenomen som Black Friday. Det tydligaste är White Monday, som i korta drag innebär ett fokus på cirkulär ekonomi. Den har snabbt fått uppmärksamhet, men dagen har en riktigt tuff utmaning framför sig. Den är i dag mer av en symbolisk handling. Det är inget fel i det, men dagen ger än så länge en mycket marginell effekt i jämförelse med den stora draken Black Friday.

Konsumtion i sig är inte någonting negativt för en person med liberal utgångspunkt. Det finns nämligen olika typer av konsumtion. Vissa innebär negativa effekter för exempelvis miljö och djur, medan andra typer innebär positiva effekter för exempelvis människor och klimat. En negativ konsumtion kan dessutom balanseras, som när utsläpsskrävande flygresor klimatkompenseras för att ge ett positivt nettoresultat.

Mer intressant hade det alltså varit om en miljömässig motrörelse hade format en grön dag. Begreppet Green Friday är osmakligt nog redan kapat som vårens motsvarighet till Black Friday. Det hade däremot varit betydligt mer intressant om en kuppartad manöver med ett miljöfokus skulle kunna ta över begreppet och beslagta den sista fredagen i november. Det vill säga den dag som i dag är Black Friday.

Finns det starka kommersiella aktörer där ute som vågar ta steget och omvandla den svarta fredagen till en grön dag för smart och genomtänkt konsumtion, där nyttan och de positiva aspekterna av tillväxt och ekonomi får stå i centrum?

Tanken om en äkta Green Friday må vara ett önsketänkande just år 2019, men trender kan vända mycket snabbt i dagens informationssamhälle.

Tobias Josefsson