Black Friday Àr ett underligt begrepp. De historiska kopplingarna för en svart veckodag borde generera starkt negativa kÀnslor, i stÀllet för dagens upphaussade konsumtionshets.
UtifrÄn ekonomiskt sett mycket tunga Black Thursday Är 1929 och Black Monday Är 1987 dÄ vÀrldens börskurser rasade borde begreppet vara förknippat med motgÄngar och misÀr. DÀrtill innebar Black Friday Är 1910 en vÄldsam sammandrabbning mellan poliser och kvinnliga röstrÀttskÀmpar i Storbritannien. Ingenting vÀrt att fira, alltsÄ.
Bakgrunden till det moderna begreppet om den svarta fredagen Àr antagligen okÀnd för mÄnga av de konsumenter som passar pÄ att shoppa lite extra under köphetshögtiden. Den Àr inte heller sjÀlvklar, dÄ namnet hÀrstammar frÄn Philadelphia nÄgon gÄng omkring Är 1960 och Àr relaterat till en stor ökning av fotgÀngare och trafik dagen efter Thanksgiving.
En nyare etymologi Àr att det finns tvÄ olika fÀrger pÄ siffror inom företagsekonomi. Antingen Àr de mindre Àn noll och röda, vilket innebÀr exempelvis en förlust, eller sÄ Àr de svarta. Det var lÀnge denna tid pÄ Äret som de negativa röda siffrorna vÀndes till positiva svarta diton, eftersom det Àr företagen ungefÀr vid denna tidpunkt kan landa i slutsatsen att de kan göra vinst totalt sett över Äret.
Hetsen kring denna konsumtionsfredag har sedan intÄget i Sverige för bara nÄgra Är sedan nÄtt nya höjder, Är efter Är. Allt fler aktörer verkar dessutom ge sig in pÄ konceptet att tjuvstarta redan tidigare i veckan. Vissa gÄr alltsÄ steget lÀngre och deklarerar helt enkelt Black Friday Week eller Black Weekend för att förlÀnga processen. Situationen Àr redan tröttsam.
Föga förvÄnande skapas motrörelser till fenomen som Black Friday. Det tydligaste Àr White Monday, som i korta drag innebÀr ett fokus pÄ cirkulÀr ekonomi. Den har snabbt fÄtt uppmÀrksamhet, men dagen har en riktigt tuff utmaning framför sig. Den Àr i dag mer av en symbolisk handling. Det Àr inget fel i det, men dagen ger Àn sÄ lÀnge en mycket marginell effekt i jÀmförelse med den stora draken Black Friday.
Konsumtion i sig Àr inte nÄgonting negativt för en person med liberal utgÄngspunkt. Det finns nÀmligen olika typer av konsumtion. Vissa innebÀr negativa effekter för exempelvis miljö och djur, medan andra typer innebÀr positiva effekter för exempelvis mÀnniskor och klimat. En negativ konsumtion kan dessutom balanseras, som nÀr utslÀpsskrÀvande flygresor klimatkompenseras för att ge ett positivt nettoresultat.
Mer intressant hade det alltsÄ varit om en miljömÀssig motrörelse hade format en grön dag. Begreppet Green Friday Àr osmakligt nog redan kapat som vÄrens motsvarighet till Black Friday. Det hade dÀremot varit betydligt mer intressant om en kuppartad manöver med ett miljöfokus skulle kunna ta över begreppet och beslagta den sista fredagen i november. Det vill sÀga den dag som i dag Àr Black Friday.
Finns det starka kommersiella aktörer dÀr ute som vÄgar ta steget och omvandla den svarta fredagen till en grön dag för smart och genomtÀnkt konsumtion, dÀr nyttan och de positiva aspekterna av tillvÀxt och ekonomi fÄr stÄ i centrum?
Tanken om en Àkta Green Friday mÄ vara ett önsketÀnkande just Är 2019, men trender kan vÀnda mycket snabbt i dagens informationssamhÀlle.
Tobias Josefsson