De är utvalda till årets teaterfest

Det bästa från två år av svensk scenkonst har valts ut. I dag presenterades vilka 16 hyllade föreställningar som kommer till Scenkonstbiennalen i Norrköping i maj.

Riksteaterns Fäboland beskrivs som en folkmusikkabaret och utgår från fäbodarna som en matriarkal utopi.

Riksteaterns Fäboland beskrivs som en folkmusikkabaret och utgår från fäbodarna som en matriarkal utopi.

Foto:

Teater2017-01-27 11:05

Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat de 233 nominerade föreställningarna. Arbetet med urvalet har varit ovanligt svårt, enligt Lars Ring, ordförande i kommittén och till vardags kritiker på Svenska Dagbladet.

– Svensk scenkonst har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas, säger Lars Ring.

Urvalet har en ordentlig spännvidd med nycirkus, kammaropera, dansverk, ordlös teater, performance och modern dramatik. Framför allt har många fria grupper valts ut. Flera av dem sätter ljuset på en akut samtid med svåra ämnen som flykt, psykisk sjukdom, fascismens historia och skolskjutningar.

– Biennalen har verkligen en bredd och blandning som är jättespännande, där många tar upp brännande ämnen, säger Ingrid Fransson, biennalens producent, som närmast kommer från Malmö Stadsteater, men för femton år sedan var med och startade Ung scen/öst.

– Kanske säger de många fria grupperna något om hur branschen ser ut just nu. Jag tror att många samtal under biennalen kommer att handla om urvalet, om och hur det speglar svensk scenkonst, fortsätter hon.

Hela branschfesten (som även omfattar ett 70-tal seminarier och worshops) är inte öppen för allmänheten, men till sex av de totalt 16 föreställningarna släpps 1000 biljetter den 28 mars.

– Blir efterfrågan från allmänheten stor kan fler släppas, Inger Fransson.

– Vi hoppas att publiken i Norrköping och Linköping passar på att komma när Sveriges bästa föreställningar kommer hit. Det är väldigt exklusivt. Dessutom hålls en invigningsgala med en storslagen show som även den är öppen för allmänheten, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef för Scensverige.

De sex publika föreställningarna är Akvarium, Befrielsefronten, Breaking Point, Fäboland, Mens och Shape of State. Akvarium är en nyskriven kammaropera med libretto av poeten av Naima Chahboun och musik av Roger Assar Johansson som framförs av Man must sing, en "normkreativ vokaltrio från Göteborg". Breaking Point av cirkusartisten Alexander Weibel Weibel, som medverkat i många av Cirkus Cirkörs föreställningar, är en solocirkusakt på slak lina där scenografin byggs upp med hjälp av åskådarna. Riksteaterns Fäboland har tidigare spelats i länet, och är en kraftfull musikalisk resa in i den mansfria tillvaron på fäboden. Göteborgsgruppen Teater Tamauer kommer till biennalen med sin Mens, en föreställning som bryter tabun om den menstruerande kroppen, baserad på serieantologin "Kvinnor ritar bara serier om mens".

Dessutom skapar koreografen Birgitta Egerbladh "Gå på stan" för Östgötateatern, en stadsvandringsföreställning från Stora Teatern till Louis De Geer.

– Med den utmanar oss själva. Det är dansteater utomhus som undersöker vår relation till staden, säger Johan Celander, teaterchef.

Totalt spelas 16 föreställningar, plus ett antal internationella gästspel och elevföreställningar, på 13 scener runt om i Norrköping. Bland annat används Flygeln, Värmekyrkan, Dynamo, Stora Teatern och Hörsalen som kommer att vara helt nyrenoverad.

– Den har varit stängd så länge så det blir roligt för folk att få komma dit igen, säger Ingrid Fransson.

Publikmässigt ryms flest i Louis De Geer som tar 1300 personer, men den minsta scenen tar bara fyra personer och är inte större än en skrubb, på två gånger två och en halv meter. På pyttescenen görs en tolkning av Emily Brontës klassiker Svindlande höjder på tolv minuter tillsammans med två kvinnliga skådespelare.

– Allt började visst som ett skämt om att de borde ha en scen för kvinnliga dramatiker på Moment teater och att de kanske skulle lägga beslag på en garderobsskrubb i det syftet, berättar Ulricha Johnson.

För att skapa en sjudande feststämning under Scenkonstbiennalen arbetar Upplev Norrköping och Kultur- och fritidsnämnden med en gatuteaterfestival under Kristi himmelfärdshelgen som också avslutar Scenkonstbiennalen.

Scenkonstbiennalen

Utvalda föreställningar: Akvarium* (Man Must Sing), Ankomsten (Teateri), Befrielsefronten* (Örebro länsteater), Breaking Point (av Alexander Weibel Weibel), Den avvikande meningen (Regionteater Väst), Det levda baklänges (Osynliga teatern och Dramaten&), Everything Remains (Juli/Jon), Fäboland* (Riksteatern), Goldberg Variations - ternary patterns for insomnia (Andersson Dance & Scottish Ensemble), (im)perfekta koreografier #1 (c.off), Mens* (Teater Tamauer) Missionären (Malin Hellkvist Sellén i samproduktion med NorrlandsOperan), People respect me now (Lumor), Salongen (Sveriges Radio Drama) Shapes of States (Stina Nyberg danskompani) Svindlande Höjder (moment:teater) *Föreställningar öppna för allmänheten.

Scenkonstbiennalen är en festival för allmänheten och en mötesplats för branschen. Här bjuds på ett urval av svensk scenkonst. Festivalen startade som Teaterbiennalen och arrangeras sedan 1993 vartannat år på olika platser i Sverige. Scenkonstbiennalen hålls i Norrköping den 23-28 maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!