Musikalen behöver nog ingen nĂ€rmare presentation. Det Ă€r 30 Ă„r sedan Andrew Lloyd Webbers produktion hade urpremiĂ€r i London. Sedan dess har den spelats i 35 lĂ€nder runt hela vĂ€rlden, bland annat i Stockholm mellan 1989 och 1995. Nu Ă€r den tillbaka â med Peter Jöback i huvudrollen som The Phantom. Rollen som Christine spelas av Emmi Christensson â och hennes understudy, den person som Ă€r redo att hoppa in och leverera om skĂ„despelaren Ă€r sjuk, Ă€r Hanna Ulvan frĂ„n Ăstergötland. Ett minst sagt bra första jobb som nyutexaminerad frĂ„n Högskolan för scen och musik i Göteborg.
â Det kĂ€nns ofattbart och fantastiskt. Det Ă€r mitt första riktiga, professionella musikaljobb och det Ă€r jĂ€tteroligt, sĂ€ger Hanna Ulvan nĂ€r NT möter henne efter den pressvisning av ett antal nummer ur musikalen som just avklarats pĂ„ Cirkus.
Repetitionerna har gĂ„tt bra, men det har varit en intensiv sommar för Hanna Ulvan. Samtidigt som repetitionerna började i slutet av juli, medverkade hon i Ulf Holmertz sommarteater och pendlade mellan Ăstergötland och Stockholm under tvĂ„ veckor.
â Det var brĂ„da dagar kan jag sĂ€ga, men det gick bra, skrattar hon.
Audition till musikalen hölls redan 2015, dÄ Hanna Ulvan gick sitt andra Är pÄ sin utbildning.
â Jag var uppe i Stockholm fyra gĂ„nger, och jag tĂ€nkte alltid att ânĂ€sta gĂ„ng sĂ„ ryker jagâ. Det hĂ€r Ă€r ett drömjobb, sĂ„ jag vĂ„gade inte riktigt hoppas pĂ„ för mycket, berĂ€ttar hon.
Men första dagen pÄ sommarlovet 2015 ringde produktionen upp.
â Det var sĂ„ konstigt, jag var sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att de menade fel. Swing ensemble kunde jag förstĂ„, men understudy till Christine, det trodde jag aldrig, sĂ€ger hon.
Att vara âswingâ innebĂ€r att hon nĂ€r som helst ska vara beredd att hoppa in för nĂ„gon karaktĂ€r i ensemblen. I Hannas fall Ă€r det sju olika karaktĂ€rers resa genom förestĂ€llningen som mĂ„ste sitta som ett smĂ€ck, vid sidan av rollen som Christine. Ett intensivt, men roligt arbete, berĂ€ttar hon.
Hanna Ulvan Ă€r uppvuxen i Motala och flyttade till Norrköping under gymnasietiden för att gĂ„ pĂ„ Film och Musikgymnasiets scen- och musikallinje (som nu heter âscen och artistâ). Efter det kom hon i kontakt med Arbis och senare artisten Daniel Mitsogiannis. En avgörande period.
â Han fĂ„ngade upp mig och frĂ„gade om jag ville vara med och göra krogshow i Valdemarsvik. Jag vĂ€xte sĂ„ mycket under den perioden, han lĂ€rde mig allt han kunde. Honom och Arbis har jag sĂ„ mycket att tacka för, sĂ€ger hon.
Och snart Àr det dags för premiÀr. Att fÄ göra just Phantom of the Opera Àr speciellt.
â Material frĂ„n Fantomen var det första i musikalgenren jag sjöng för min sĂ„ngpedagog i Motala musikskola nĂ€r jag var kanske 15 Ă„r, berĂ€ttar Hanna Ulvan.
â Det Ă€r en magisk förestĂ€llning. Det har blivit en klassiker och det finns ingenting att jĂ€mföra med. Den Ă€r sin egen genre.