Systemet, som kallas Ghostwriter, Àr i första hand tÀnkt att ge förslag pÄ sÄ kallade barks, som Àr vad icke spelbara figurer sÀger nÀr spelaren exempelvis passerar dem i en öppen vÀrld, eller vid en bossfajt.
"De kanske pratar med spelaren, med varandra â eller för sig sjĂ€lv â men de mĂ„ste prata utan tvekan, upprepning eller utan att frĂ„ngĂ„ den narrativa designen", skriver bolaget.
Barks Àr viktiga för inlevelsen, men mödosamma för manusförfattare att skriva, enligt Ubisoft.
"I stÀllet för att skriva ett första utdrag sjÀlv, sÄ lÄter Ghostwriter manusförfattare vÀlja och polera de förslag som genereras", sÀger Ben Swanson, som Àr den mÀnskliga hjÀrnan bakom systemet, i ett blogginlÀgg.
UtifrÄn de val som manusförfattaren gör ska Ghostwriter lÀra sig och bli mer effektiv och trÀffsÀker.
FramvÀxten av AI och maskininlÀrning har vÀckt oro pÄ sina hÄll att maskiner ska ersÀtta mÀnniskor. Ubisoft betonar att tekniken i det hÀr skedet inte ska ersÀtta manusförfattare, utan lÄta dem lÀgga energin pÄ mer kreativa uppgifter.