Rappt och fräckt med Nour El Refai

"En komisk depression", Nour El Refai i Linköping

Moa Svan bjöd på ett eggande förspel med stil och fräcka finesser.

Moa Svan bjöd på ett eggande förspel med stil och fräcka finesser.

Foto: Anna Huerta

Teaterrecension2016-02-18 09:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Moa Svan som ”förband”

Karil, Sagateatern Linköping

Riksteaterns Sverigepremiär

16 februari

En vass kvällsföreställning med två språkviga scenartister i stand up-genren. Som all bra komedi svävar den över svarta vatten. Tragedi och komedi kan vara scenkonstens båda sidor, vilket poängteras redan i titeln ”En komisk depression”.

Första akten ägdes av Moa Svan. Ett långt njutbart förspel under nästan en halvtimme. I kostym och slips gestaltar hon situationer ur sitt liv som lesbisk feminist med barn. Könsmaktsordningar fick sparkar på känsliga zoner. Hemmastadd med östgötsk geografi kunde hon driva med ”grannbyn” Norrköping. Hon hade mött folk som inte kunde geografin för Klitoris – i vilket landskap ligger den? I Los Angeles blev Moa Svan förväxlad med sångaren Justin Biber. Inte undra på det, så lika som de är.

Efter pausen – ovanligt på Sagateatern – intog Nour El Refai det enkla scenrummet. Hon gestaltade närmast ”sitt livs historia” i både roliga och sorgligt dramatiska delar. Uppväxt i Lund av ensamstående mamma från Libanon. Sedd i backspegeln fick barndomens schablonbilder av flickor sig många träffsäkra sparkar i ändan. De ljuva docksöta bilderna från serier, sagoböcker och filmer häcklades och rådbråkades till småsmulor.

Främlingskap i pk-miljön bland präktig medelklass gjorde inte tillståndet bättre under ungdomsåren. Moderns flytt till Dubai 2012 fördjupade Nours ångest och svartsyn. ”Mitt ljus syns bäst i mörkret”. Ibland undrade jag om hon skulle klara balansgången mellan det privata, personliga och allmängiltiga. Var går gränsen för privat vittnesbörd och offentlighet?

Med driven och osentimental professionalitet, rappt tempo, fräckhet och överraskningar i språk och gestik håller hon publiken i sina händer. Fullsatt salong. Andlös tystnad växlar mellan skratt, applåder och empatiskt deltagande. Sagapubliken måste vara alla artisters dröm. Kanske därför Riksteatern har lagt flera av sina urpremiärer just på mytiska Saga.

Artisterna

Nour El Refai, född 1987 i Libanon med syrisk härkomst, uppväxt i Lund. Svensk skådespelare och komiker. Sedan 2004 är hon ständigt aktiv inom olika genrer: film, teater, radio och tv. Våren 2008 agerade hon reporter under Melodifestivalen. 2014 var hon Mello-programledare tillsammans med Anders Jansson.

Moa Svan, född 1986 i Kungsbacka, bosatt i Stockholm. Stå-uppkomiker och programledare. Sitt genombrott fick hon 2003 som ledare för ungdomsmagasinet Avatopia på SVT. Mellan 2007 och 2010 ledde hon radioprogrammet P3 Homo. 2010 och 2014 ledde hon invigningsgalan av Stockholms Pride.

Läs mer om