Tolv konsthantverkare medverkar i sommarens utstĂ€llning. Alla Ă€r frĂ„n ĂsterÂgötland â utom en som Ă€r frĂ„n SkĂ„ne. Och det beror pĂ„ att utstĂ€llningens kuratorer ville ha med gröna krukor. Elisabeth Palms varma grönskimrade blomkrukor fyller verkligen sin funktion i helheten.
TvĂ„ grundupplevelser Ă€r slĂ„ende. Det Ă€r en mycket vackert iscensatt utstĂ€llning i den stĂ„tliga salen. HĂ€r tĂ€nds den berörande kĂ€nslan av mĂ€nniskors tĂ„laÂmod och kĂ€rlek till hantverket. FrĂ„n motsatt hĂ„ll skulle man kunna invĂ€nda mot allt slöseri med tid och kraft. Varför tillverka nĂ„got för hand i dag nĂ€r maskiner gör allt snabbare och billigare?
Krukor, koppar, filtar, rĂ€fsor, verktyg och textilier kan spottas ut ur industrier i lĂ„glönelĂ€nder. ĂndĂ„ fortsĂ€tter hantverkare i vĂ„rt land trĂ€get och omsorgsfullt att för hand och av naturmaterial förfĂ€rdiga bruksföremĂ„l. Lönsamheten Ă€r försumbar. Traditionen och kunskapen lever och förs vidare. Man blir rörd och berörd in i sjĂ€len. Det Ă€r sĂ„ mĂ€nskligt och levande motsĂ€gelsefullt. MotstĂ„ndets estetik. Aldrig ger de upp.
Personligt utformade föremĂ„l kĂ€nns och upplevs annorlunda. Den dĂ€r knotiga rĂ€fsan eller krokiga Ă€ppelplockaren. De handflĂ€tade korgarna, som inga maskiner i vĂ€rlden kan tillverka. Smidda timmersaxar, skinnförklĂ€den, en sittbĂ€nk, kaffeÂkoppar, sommarfiltar. All denna förvandlade materia ger oss en varm klapp pĂ„ kinden frĂ„n den som skapat tingen.
Helheten störs dock nĂ„got av den stora anslagsÂtavlan till vĂ€nster. Pragmatismens seger över estetiken. Och det hade varit fint med glas frĂ„n Rejmyre.
Men det Ă€r en skön utstĂ€llning som ger lugn och ro i en hetsig tid. LĂ„ngsamhetens lov sjungs i titeln âslowcraftâ och trĂ€dgĂ„rdstemat som tolkats fritt. Dessutom Ă€r det en god poĂ€ng att Hemslöjden i Ăstergötland arrangerar utstĂ€llningen just i Vadstena. Kulturen flyttar ju vĂ€sterut mot VĂ€ttern sommartid. Hit kommer turister frĂ„n nĂ€r och fjĂ€rran. Den starka historiska miljön skapar en idealisk atmosfĂ€r Ă„t konstverk alla kategorier.