Prins Eugen tar plats i slottet

Målarprinsen Eugens Östergötland. Målningar, foto, design. Vadstena slott, Västra Vallen. Arr: Vadstena kommun i samarbete med Visit Vadstena och Region Östergötland.

Säden stackas. Örberga, 1915, olja på duk.

Säden stackas. Örberga, 1915, olja på duk.

Foto:

Konstrecension2016-06-14 11:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pågår till 11 september

Sommarens stora konstprojekt invigdes i lördags i Vadstena. Landshövding och kommunfullmäktiges ordförande talade om konstens och kulturens betydelse. Vernissagen var välbesökt. Prins Eugens stora betydelse för kulturlivet i Östergötland är omvittnad. Utställningen består av 34 målningar, 15 foton, en porträttbyst, ett par ljusstakar och en vas, designade av målarprinsen.

För precis 100 år sedan, mitt under brinnande världskrig, stod prins Eugens sommarbostad söder om Vadstena färdigbyggd. Den ligger i Örberga socken och fick namnet Örgården. Därmed blev prinsens anknytning till länet befäst. Han hade dock spanat och bekantat sig med slättlandskapet ett antal år tidigare. Utställningens idé är klar och tydlig. Samtliga målningar skildrar det östgötska landskapet vid Vättern under 1910- och 1930-talen. Även den tidigare försvunna målningen ”Solglitter över Vättern” från 1931 finns med.

Här och var glimmar det till av målarlust och upptäckarglädje. Motiviskt är det vida landskapsutsikter med låga horisonter och höga himlar som dominerar. Molnformationer, atmosfäriska stämningar och solens luftljus är sällsynt svåra att måla. Efemära, flyktiga fenomen som ibland dramatiseras. Men Eugens intresse för det handfasta odlingslandskapets skördar är också uppenbara. Höga torkstackar av markens grödor tornar upp sig på ett sätt som påminner om Monets höstackar från tidigt 1890-tal.

Prins Eugens konst har sin bakgrund i samma impressionistiska friluftsmåleri som Claude Monets generation. Ljuset, färgspelen i skuggorna och uppfinningen av målartuberna som gjorde det möjligt att stå utomhus och måla var viktiga fenomen. Upplevelsen av närhet och dofter blir ju helt annorlunda än att stå inomhus i en brunmurrig ateljé. Därför kan det tyckas lite märkligt att utställningen är inhyst i den fönsterlösa och mörka kulvertliknande Västra Vallen i Vadstena slott. Det blir mera John Bauer-trolskt än impressionistiska ljusspel. Eugen såg sig ju som lyriker i första hand, inte magiker. Det hade varit skönare att uppleva utställningen i en slottssal med högt i tak.

Målningarna från den aktuella perioden har ofta vridit sig mot ett mera realistiskt förhållningssätt än under prinsens storhetstid på 1890-talet.

Hela utställningsprojektet med välskriven katalog och guidningar är en ambitiös och välfunnen satsning för Vadstena och regionens kulturturism under sommaren. Vi får hoppas på stora publikströmmar till hela stadens sällsynt vackra och historiskt intressanta miljöer vid Vättern.

Konstnären

Prins Eugen (1865-1947), yngste son till hertigparet av Östergötland, sedermera kung Oscar II och drottning Sophia. Tidigt visade han prov på konstnärlig talang. Under uppväxten undervisades han av olika konstnärer. Prins Eugen blev en centralgestalt i svenskt konstliv både som konstnär, mecenat och konstsamlare. Hela sitt hem med all konst i Valdemarsudde ute på Djurgården testamenterade han generöst till svenska staten.

Bland hans flertaliga insatser för östgötsk konst bör framhållas hans starka stöd för tillkomsten av Östgöta konstförening 1921.