Karl-Henrik Ousbäck, 26 år och uppvuxen i Motala, har beskrivits som den största svenska trumslagartalangen någonsin. Han började spela som treåring.
Nog la man märke till Ousbäcks trumspel. Men kvartetten som helhet är en synnerligen slipad orkester. Håkan Broström, även han med Motalabakgrund, är en helt lysande saxofonist. Leo Lindberg på piano har spelat med de allra största svenska jazzprofilerna och basisten Arvid Jullander, utexaminerad från Musikhögskolan i Stockholm för två år sedan, är lika avspänt säker och uppfinningsrik som sina bandkompisar.
Bebopjazz av bästa märke alltså.
Tio långa nummer räckte till en helkväll inför en entusiastisk publik av konässörer.
Det typiska upplägget: melodi, halsbrytande soloutflykter, tillbaka till melodin. Mönstret känns igen men man kunde häpna över de uppfinningsrika soloäventyren. I det femte numret, vars titel inte kunde uppfattas, begav sig Håkan Broström ut på en Charlie ”Bird” Parkersk flygtur. Och lyckades ändå landa igen.
Alla låtar utom två var gruppens egna kompositioner. Gershwins ”I loves you Porgy” var en höjdpunkt. Lyriskt, vackert på sopransax och ett lysande melodiskt solo av Arvid Jullander. Likaså John Coltranes ”Central Park West” bjöd på mjuka melodislingor. Oändligt vackert.
”Bemtivi” lär vara en färgglad brasiliansk fågel, och den har gett namn åt en komposition av den fenomenale Karl-Henrik Ousbäck. Samme upphovsman står bakom ”Blues for Loody” och även där visade Arvid Jullander upp sig i ett långt bassolo.
Fyra starka personligheter, från olika generationer dessutom, med en lika häpnadsväckande förmåga till tätt samspel som till egensinniga soloutflykter.