Alltid lika aktuellt Strindbergdrama

Kammarspelet kring adelsfröken Julie och betjänten Jean en midsommarnatt är välbekant men varje gång lika spännande.

Teater Hybrid spelade Strindbergs "Fröken Julie" i Vadstena. Brinde Karlsvärd som Julie och Lava Lidén som Jean.

Teater Hybrid spelade Strindbergs "Fröken Julie" i Vadstena. Brinde Karlsvärd som Julie och Lava Lidén som Jean.

Foto: Alfred Hedbratt

Recension2020-01-27 08:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

”Fröken Julie”

av August Strindberg med Teater Hybrid: Brinde Karlsvärd, Sophia Lücke, Lava Lidén. Regi: John Thomsen.

Petrus Magni scen, Vadstena 26/1.

Unga Teater Hybrid vågar sätta upp denna klassiker från 1888, en av de mest spelade Strindbergpjäserna i världen. Och den lockar publik; Petrus Magniskolans aula var nästan fullsatt på söndagskvällen.

 Scenografin är avskalad och jag antar att man velat sätta texten i fokus, detta förtätade drama med alla sina många kast mellan hopp och förtvivlan. 

Och så förstås de eviga frågorna: makt, klass, sexualitet, könsroller. Samt alla dessa mörka hemligheter som kommer i dagen. Man slås varje gång man ser ännu en uppsättning av pjäsen hur häpnadsväckande modern den gode August är. 132 år har gått, ändå är vi till stor del kvar i samma problematik.  

Lava Lidén som Jean har en intensitet och gestaltar väl sin motvillighet, sin ambivalens och hatkärlek till Julie, som ömsom desperat, ömsom befallande uppvaktar honom; han, betjänten som samtidigt som han låter sig kurtiseras putsar grevens stövlar.

Brinde Karlsvärd som Julie spelar ut sin vilsenhet och desperation på ett imponerande vis. 

Den tredje parten, Kristin, är viktig i handlingen men får en alltför undanskymd roll i den här uppsättningen.

Jag tror som sagt att Teater Hybrid velat sätta texten i fokus. Men man kan störas av en viss onödig skrikighet, liksom att ordet ”okej” förekommer för ofta. Så sa man inte på 1880-talet. Och inte heller ”typ”.

Karta: Petrus Magni Scen