Bakom en anonym garageport pÄ Södermalm i Stockholm i "lokalen under sushin" har Markus KrunegÄrd tillbringat mycket av de senaste tvÄ Ärens pandemitillvaro.
HĂ€r i en kĂ€llarstudio, med en grön plyschfĂ„tölj som sett bĂ€ttre dagar, maskeradmasker pĂ„ vĂ€ggarna och utrustad med en ansenlig samling instrument, har han skrivit förra Ă„rets tvĂ„ fullĂ€ngdsalbum â "Tutti frutti â frĂ„n lokalen under sushin", som slĂ€pptes i maj, och "KemtvĂ€tten", som kom i november.
I vĂ„r Ă€r det dags för Markus KrunegĂ„rd att dra ut pĂ„ "Krunehof" â den första SverigeturnĂ©n pĂ„ flera Ă„r â dĂ€r tanken Ă€r att publiken ska kĂ€nna sig som att den befinner sig pĂ„ den dĂ€r stimmiga, lite stökiga Ă€lsklingskvarterskrogen â som för mĂ„nga kan kĂ€nnas som ett andra vardagsrum.
ââI stĂ€llet för att vĂ€xla upp till ishallar dĂ€r man bara blir besviken pĂ„ akustiken Ă€r min ambition att det ska se ut som "Harry's" gjorde för tio Ă„r sen â och att publiken ska ha en helkvĂ€ll. Men visst, jag har insett att mĂ„nga av lokalerna dĂ€r vi ska spela inte ser ut sĂ„ â sĂ„ kanske kommer det bara att se ut som ett konstigt politiskt möte, sĂ€ger han.
"Har aldrig trÄkigt"
Trots att de senaste tvĂ„ Ă„ren pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt har lagt en vĂ„t filt över musikbranschen har de för den svenske artistens del ocksĂ„ inneburit möjlighet till reflektion och mer tid till att skriva inte bara ett â utan tvĂ„ â fullĂ€ngdsalbum. SjĂ€lv sĂ€ger Markus KrunegĂ„rd att han Ă€r bra pĂ„ att sysselsĂ€tta sig sjĂ€lv â vilket kom vĂ€l till pass i pandemistiltjen.
ââJag Ă€r vĂ€ldigt tacksam över att jag har odlat sidan av att kunna hitta pĂ„ saker â jag har aldrig haft trĂ„kigt. Inte som de dĂ€r som var snygga nĂ€r man gick pĂ„ disco och alltid blev uppbjudna och aldrig behövde hitta pĂ„ nĂ„got sjĂ€lva. För dem blev det "vad fan ska jag göra nu?" nĂ€r de inte blev uppbjudna lĂ€ngre, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââĂrligt talat har det varit ganska skönt. Krogen stĂ€ngde elva, vilket var perfekt. DĂ„ blir man inte för full. Vem vet â det kanske öppnar nostalgicoronabarer i framtiden?
Att nu fÄ ge sig ut pÄ vÀgarna och se hur de nya lÄtarna tas emot efter de senaste tvÄ Ärens konsertstopp Àr dock nÄgot som Markus KrunegÄrd lÀngtar efter.
ââDet Ă€r nĂ€r man spelar som man mĂ€rker om det Ă€r nĂ„gon rad eller nĂ„gra lĂ„tar som folk har haft nĂ„gon nytta eller glĂ€dje av. Att göra musik för musikens skull Ă€r ocksĂ„ kul, men det Ă€r som ett bageri dĂ€r man bara plastar in kakorna och skickar i vĂ€g dem och aldrig ser om nĂ„gon gillar dem, sĂ€ger han.
"Turné Àr lön för mödan"
Utöver turnĂ©n och medverkan i mat- och musikprogrammet "Benjamins" â dĂ€r han gĂ€star "SĂ„ mycket bĂ€ttre"-kollegan Benjamin Ingrosso â i vĂ„r, skriver Markus KrunegĂ„rd ocksĂ„ pĂ„ en ny skiva â dĂ€r texterna Ă€r pĂ„ hans andra modersmĂ„l â finskan.
ââJag har ju inga kontakter i Finland, men man mĂ„ste hitta pĂ„ nĂ„got som kĂ€nns spĂ€nnande och det gör det hĂ€r. Arbetsnamnet Ă€r "Nokia och Ericsson" â men det vet jag inte om man fĂ„r döpa den till. Men det skulle vara kul att spela pĂ„ platser över hela Finland â jag ser framför mig hur jag Ă„ker runt och spelar pĂ„ 20 pizzerior lĂ€ngs med östra grĂ€nsen och blir tjock, sĂ€ger han.
Den kommande SverigeturnĂ©n, som inleds i Göteborg den 4 mars, innebĂ€r inte bara ett möte med publiken â utan Ă€r ocksĂ„ en belöning för dagarna, veckorna och mĂ„naderna i studion â och ett tillfĂ€lle att helt enkelt bara ha kul, enligt Markus KrunegĂ„rd.
ââJag vill inte Ă„ka över hela Sverige och kĂ€ka palsternackor och göra burpees. Det kan man göra annars. En turnĂ© Ă€r ju lön för mödan â för att man har suttit och flyttat nĂ„gra jĂ€vla bastoner i ett halvĂ„r och haft Ă„ngest. Och att nĂ„gon vill höra det och se hur man apar sig pĂ„ scen â dĂ„ mĂ„ste det ju vara en fest. Jag ser det som en belöning helt enkelt, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââJag tror att Magnus Uggla sdea att det mĂ„ste vara 80 procent kul och 20 procent jobb, men det tycker jag Ă€r lite snĂ„lt. Snarare borde relationen vara 90 procent kul och 10 procent jobb.