â Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att genomföra en sĂ„ stor grej med sĂ„ mĂ„nga inblandade. Men jag har velat göra det hĂ€r sĂ„ lĂ€nge och Ă€r jĂ€tteglad att jag vĂ„gade ta risken.
Sedan snart tvÄ Är bor och verkar Laleh i Los Angeles. Men inför turnén Àr hon tillbaka i Sverige för att planera och förbereda allt in i minsta detalj. Tidigare under sin karriÀr har Laleh varit vÀldigt restriktiv med intervjuer, men nu tar hon emot avslappnad och glad i en ombonad hotellsvit vid Mariatorget pÄ Söder i Stockholm.
â Alla arrangemang ska finnas med noter för de klassiska musikerna, sĂ„ har jag aldrig jobbat förut, förklarar hon.
â Och hur fĂ„r man till en konsert som gĂ„r frĂ„n rosa pop till klassiskt allvar? Jag gillar att leka med kontrasterna och allt det dĂ€r ryms i mig som person och som artist.
Magiska ögonblick
Arenaturnén "Kristaller" Àr uppkallad efter Lalehs sjÀtte album som slÀpptes i september. Den startade i Göteborg 28 oktober och avslutas i Karlstad 27 november. Totalt blir det nio konserter och 25 november Àr det turnéstopp i Linköping och Saab arena.
Mötet med publiken Àr nÄgot som Laleh ser fram emot.
â Ja, det Ă€r en lĂ„ng vĂ€g fram till att man stĂ„r dĂ€r pĂ„ scenen. Man jobbar hĂ„rt för det dĂ€r ögonblicket dĂ„ allt kĂ€nns rĂ€tt och man sjunger precis det man vill sjunga. Det Ă€r magiskt.
Men de magiska ögonblicken finns ocksÄ i studion.
â NĂ€r jag skriver nĂ„gonting och kĂ€nner att, oj, det hĂ€r betyder nĂ„t. Det kĂ€nns rent fysiskt â jag fĂ„r gĂ„shud, blir glad eller ledsen.
Ăr det stor skillnad att arbeta i Los Angeles?
â Nej, studiorna ser likadana ut överallt. Men för mig som musikproducent har det varit spĂ€nnande att titta in bakom kulisserna i ĂŒberpop-vĂ€rlden. Jag har lĂ€rt mig jĂ€ttemycket men faktiskt ocksĂ„ imponerats av att jag sjĂ€lv visste ganska mycket nĂ€r jag var 15 Ă„r och bestĂ€mde mig för att producera min första skiva.
â DĂ„ var jag tvungen att lĂ€ra mig tekniken frĂ„n grunden, det tog flera Ă„r. Men nu Ă€r jag glad att jag orkade ta den lĂ„nga vĂ€gen, för det gör att jag nu kan fokusera mer pĂ„ musiken.
Just det att göra allting sjÀlv har blivit nÄgot av ett signum för Laleh.
â Jag fĂ„r ofta höra att jag Ă€r kontrollfreak. Men det handlar inte om det, det handlar om makt. Visst kan det vara bra att jobba med exempelvis en producent man gillar för att verket ska bli bĂ€ttre, men det Ă€r inte vĂ€rt att leva ett liv i maktlöshet för att fĂ„ vara artist.
Men nu Àr du producent Ät andra artister. Hur lyhörd Àr du dÄ?
â Jag har fĂ„tt höra att jag Ă€r vĂ€ldigt lyhörd, för lyhörd faktiskt. Men jag tror att det finns nĂ„got viktigt och vackert i varje mĂ€nniska. Och jag Ă€r intresserad av det mötet, inte för att jag Ă€r snĂ€ll utan för att det Ă€r ett forskningsarbete. Jag Ă€r mer som en regissör: "Okej, jag ska jobba med den hĂ€r artisten, vad ser jag för bilder framför mig?".
Som exempel berÀttar Laleh om flickidolen Shawn Mendes som Àr en av de artister hon arbetat med. I en lÄt sjunger han "She's not even drop dead gorgeous / But she kills me anyway".
â Jag sĂ„g scenen framför mig nĂ€r flickorna stĂ„r dĂ€r i publiken och skriker och för en stund kan kĂ€nna att de duger fast de inte Ă€r skitsnygga.
â Men det Ă€r inte moralen eller principerna som Ă€r drivkraften, utan min nyfikenhet. Och faktiskt skickligheten och hantverket som jag övat upp och har talang för. Det kĂ€nns bra att anvĂ€nda det pĂ„ ett positivt sĂ€tt.
Hoppfullhet
Hela tÄgresan frÄn Linköping har jag lyssnat jag pÄ Lalehs nya album "Kristaller" och slagits av den hoppfullhet som ryms i bÄde text och musik.
För du vet, ja du vet att det vÀntar nÄt mer
Efter natten sÄ kommer ju dagen
För du ser, ja du ser att det vÀntar nÄt mer
Bortom burkar och bÀnkar i staden
Det kommer aldrig bli som förr, nÀ
Bara bli bÀttre, bli bÀttre
(ur "Aldrig bli som förr")
Ăr det viktigt för dig att förmedla hopp?
â Ja, jag tror att det har blivit det. NĂ€r jag ser tillbaka kan jag se det som ett mönster. Det som jag varit mĂ„n om, den dĂ€r kĂ€rnan â en stor del av den Ă€r hoppet. Jag förstĂ„r Ă€ven Ă€ltandet och sorgen. Men man mĂ„ste sĂ€tta den i ett perspektiv och ocksĂ„ se allt det man kan vara tacksam över.
Detta sagt av en ung mĂ€nniska som mist bĂ„de sina förĂ€ldrar och sin storebror. Hon Ă€r den enda som finns kvar av den familj som flydde frĂ„n Iran, nĂ€r Laleh bara var ett Ă„r. De levde under svĂ„ra förhĂ„llanden i Minsk i dĂ„varande Sovjetunionen under flera Ă„r och kom sĂ„ smĂ„ningom via Ăstberlin till en flyktingförlĂ€ggning Tidaholm.
Lalehs pappa dog redan 1994 i en drunkningsolycka. Det var pĂ„ grund av hans politiska engagemang som familjen var tvungen att fly frĂ„n Iran â men han var ocksĂ„ författare och poet.
â I pappas slĂ€kt Ă€r i princip alla poeter, sĂ„ jag har ju fĂ„tt det dĂ€rifrĂ„n. Jag funderar hela tiden pĂ„ vad livet Ă€r och vad det Ă€r att vara mĂ€nniska. Fast det Ă€r inte nĂ„got jag pratar om jag nĂ€r jag fikar eller dricker vin med folk. Men i min musik gör jag det, dĂ€r blir jag gĂ€rna filosofisk.
Sorg och tomrum
2013 avled Lalehs mamma och bollplank i cancer. Sorgen och tomrummet efter henne beskriver Laleh pÄ nya albumets titelspÄr, men ocksÄ hÀr Àr hoppet i högsta grad nÀrvarande:
NÀr paraden har tystnat i fjÀrran
och klockor och sÄnger vikt av
fylls salen upp med kristaller
som du lÀmnade kvar
NÀr allt man försöker att sÀga
finns i en tyst minut
vÀrlden Àr full av kristaller
och aldrig mer som förut
(ur "Kristaller")
â Kristallerna Ă€r de dĂ€r smĂ„ glimtarna av sanning man fĂ„r, och sĂ„ plötsligt Ă€r de borta igen. Det Ă€r inte sorgen som intresserar mig utan de dĂ€r ögonblicken.