PÄstÄendet att romansvitens fyra böcker slutar med ett skrik fÄr Maja Lunde att protestera.
ââGör den?
"De som valde sin egen tid, sina egna fÄ Är, mÄnader, veckor, minuter i stÀllet för all den tid som kommer efter dem. Jag vill straffa dem, vill kasta in dem i framtiden, till min tid, jag vill att de ska se vad de har gjort" utbrister visserligen huvudpersonen Tao i bokens slutkapitel.
Passusen Àr inte romanens sjÀlva slutord utan tio rader pÄ en av över 400 sidor, men i Norge Àr Taos vredesutbrott det som fÄtt den största uppmÀrksamheten sÄ hÀr lÄngt, berÀttar Maja Lunde.
ââDet Ă€r oftast det stycket som jag blir ombedd att lĂ€sa.
Om hundra Är
Hennes klimatfinal, "Drömmen om ett trÀd", utspelas pÄ det trÀdlösa Svalbard om hundra Är. Maja Lunde lyfter in personer frÄn de tre tidigare romanerna, dÀribland Tao vars ilska gÀller oss. Dagen före Maja Lundes Stockholmsbesök har det klimatpolitiska rÄdet skÄpat ut den svenska regeringens klimatpolitik som leder till ökade utslÀpp i stÀllet för minskade. Den skarpt formulerade rapporten kommer kort efter FN-organet IPCC:s sammanfattning av klimatforskarnas slutsatser: Agera nu för att undvika katastrof.
Och om Sverige gör för lite gör Norge Ă€nnu mindre â eller vĂ€rre â enligt Maja Lunde. Just denna dag Ă€r hon en av 159 norska författare, dĂ€ribland Karl Ove KnausgĂ„rd och Ingvild H RishĂži, som publicerat ett upprop mot den norska regeringens beslut att ge tillstĂ„nd till att leta efter nya olje- och gasfyndigheter.
ââNi har Ă€ndĂ„ gjort en del. Vi har gjort mycket mindre plus att vi producerar olja, vi Ă€r vĂ€rldens sjunde oljeproducent, vi bĂ€r mycket ansvar. Den norska regeringen utlyser nya koncessioner. Detta trots att oljebranschens eget organ sĂ€ger att vi inte kan göra det, vi gör inte det vi ska. Det Ă€r en mager tröst men vi Ă€r vĂ€rre Ă€n Sverige.
Borrat ner sig
Ăven för henne sjĂ€lv har boken varit som ett slags skrik men inte bara. Under sitt tioĂ„riga skrivprojekt, frĂ„n "Binas historia" och fram till nu har Maja Lunde borrat ner sig i varför just mĂ€nniskan blev den art som skulle Ă€ndra vĂ€rlden sĂ„ fundamentalt. Men en kanske Ă€nnu starkare frĂ„gestĂ€llning har varit huruvida vi "har det i oss" att kunna stĂ€lla "allt" till rĂ€tta? I synnerhet de tvĂ„ sista romanerna, "Przewalskis hĂ€st" och nu "Drömmen om ett trĂ€d" handlar om det.
ââVi Ă€r ju den starkaste arten pĂ„ jorden, i den styrkan ligger ett enormt ansvar som vi inte helt har tagit. Det Ă€r lite som Pippi LĂ„ngstrump sĂ€ger, att den som Ă€r vĂ€ldigt stark mĂ„ste ocksĂ„ vara vĂ€ldigt snĂ€ll. Finns den snĂ€llheten i oss? frĂ„gar hon retoriskt och byter "snĂ€llheten" till "hopp".
ââHoppet ligger i handlingen och det Ă€r handlingen som vi mĂ„ste stĂ„ för. Och i vilka mĂ€nskliga egenskaper Ă€r det i sĂ„ fall som hoppet finns? Det Ă€r teman som jag kretsar kring hela tiden eftersom det handlar om vĂ„ra goda egenskaper â ocksĂ„.
Till dem hör förmĂ„gan till kommunikation och kĂ€rlek â omsorg. Men Maja Lunde ville att den sista romanen skulle handla om förĂ€ldralösa barn som tvingas ta ett mycket större ansvar Ă€n vad de borde och vad den utsattheten kan orsaka.
ââDet finns mĂ„nga sĂ„dana barn Ă€ven i den vĂ€stliga vĂ€rlden, barn som fĂ„r bĂ€ra förĂ€ldrarna mer Ă€n vad de borde, som mĂ„ste axla en vuxenroll för tidigt. Sedan kan man spegla det ansvarsmotivet Ă€ven i Fridays for future sĂ€ger hon och börjar citera Greta Thunbergs tal till FN: âDet hĂ€r Ă€r fel. Jag borde inte stĂ„ hĂ€r. Jag borde vara tillbaka i skolan pĂ„ andra sidan havet."
Underjordiskt frövalv
"Drömmen om ett trÀd" Àr bitvis en thriller skriven med örat mot forskningen, men ocksÄ utifrÄn den norska statens globala frövalv som sedan 2008 Àr insprÀngt i permafrosten pÄ Svalbard.
ââDet Ă€r ett superfascinerande projekt, jag visste vĂ€ldigt tidigt att den sista romanen skulle utspelas dĂ€r men jag blev först dragen dit för att klimatförĂ€ndringarna syns sĂ„ tydligt dĂ€r. Jag har varit pĂ„ Svalbard tre gĂ„nger och man ser hur isen minskar.
Maja Lunde gillar ocksÄ fröernas symbolik, Ànnu mer eftersom odling Àr hennes eget fritidsintresse. I kontrast till fröernas inneboende hopp stod det tunga i hela skrivprojektet.
ââDet har kostat mig mycket. Jag tror inte att jag hade orkat skriva det hĂ€r om det inte vore för att jag har en ganska ljus grundsyn, sĂ€ger hon och berĂ€ttar lite om den förra romanen, "Przewalskis hĂ€st", dĂ€r hon utgick frĂ„n den verkliga rĂ€ddningsaktionen av en mongolisk vildhĂ€start.
ââDet Ă€r spektakulĂ€rt vad vi kan göra. Om vi blir modlösa och sĂ€ger att det inte gĂ„r, dĂ„ glömmer vi vad vi Ă€r i stĂ„nd till.