Den nya boken Àr sÄ Gardellsk som den kan bli, konstaterar Jonas Gardell nöjt nÀr vi möts pÄ förlaget. Det vill sÀga, dÀr finns lika delar humor och nattsvart sorg. I flera romaner har han tecknat Sveriges queerhistoria, men komikern och författaren tycker sjÀlv att han blev för mycket folkskolefröken i den förra romanen "Ett lyckligare Är".
ââFolkbildande Ă€r jag ju alltid men i nĂ€sta bok ville jag berĂ€tta historien som Jonas Gardell författaren, det vill sĂ€ga: jag vill underhĂ„lla skiten ur mina lĂ€sare, sĂ€ger han.
Han inspirerades av 700 "fjollor" som slog klackarna i taket pÄ Piperska palatset, och nu fÄr Kajsa, Bettan, Rosa, Nana, Jeanette och Frances munhuggas, dansa och berÀtta om sina liv under Sveriges första stora fjollfest.
ââDen feminina homosexuella mannen, fjollan, har alltid varit den mest föraktade bĂ„de bland heteros och bland homos. Inte minst bland oss sjĂ€lva, vĂ„rt sjĂ€lvhat har ju varit grandiost. SĂ„ jag ville göra dem till hjĂ€ltinnor, sĂ€ger Gardell.
"Den lilla fjollan"
Inför sin 60-Ă„rsdag Ă€r Jonas Gardell högaktuell, bĂ„de med boken och den nya showen âMan fĂ„r inte leva om sitt liv, det Ă€r det som Ă€r sjĂ€lva grejenâ. Entusiastiskt hĂ„ller han fram mobilen med en bild pĂ„ ett tyg fullt av rosa flamingor. Det ska bli hans scenkostym, och han konstaterar leende "jag kommer se ut som en pensionĂ€r frĂ„n Florida".
ââDet hĂ€r Ă€r en farbror som helt har slutat frĂ„ga om lov, sĂ€ger han glatt.
Men det bitska tugget i "Fjollornas fest" varvas med en berĂ€ttelse som pĂ„minner om en av Gardells mest kĂ€nda böcker, "En komikers uppvĂ€xt". Det handlar om "den lilla fjollan" â tonĂ„ringen Mikael, som desperat söker sin plats i vĂ€rlden.
ââDet Ă€r det lilla hbtq-barnet, som Sverigedemokraterna aldrig skulle komma pĂ„ tanken att sĂ€ga att de vill vĂ€rna. Det barn som de vill knuffa tillbaka in i garderoben. Men för att kunna leva mĂ„ste du ha en spegel, annars Ă€r du helt ensam. Har du inte den spegeln mĂ„ste du till slut ut och leta efter den, sĂ€ger Jonas Gardell.
Mikael lÀngtar bort och drömmer om att fÄ ha röda klackskor, som i barndomens sagor. SÄ nÀr mamman försöker varna för farliga farbröder som lockar med godis funderar han: blir det Zig Zag eller Tutti Frutti? Mamman försöker igen: kanske kommer det en farbror som ber Mikael kissa i hans hatt.
Jonas Gardell vinnlade sig om att göra förÀldrarna annorlunda Àn sina egna: oförstÄende men ÀndÄ kÀrleksfulla. Han skrev fram pappan han sjÀlv aldrig fick ha.
ââNĂ€r jag var tonĂ„ring hade jag ett strasshalsband och min pappa sade âdet dĂ€r fĂ„r du aldrig ha pĂ„ dig, usch, du ser ut som en horaâ. SĂ„ det Ă€r en present till mig sjĂ€lv: jag gav barnet i mig att pappan ger det halsbandet till sonen i boken.
Gubben som vÄldtog
Mikael vet sjÀlv inte att han Àr feminin, det Àr omvÀrlden som sÀger till honom att han Àr "felnavlad". Utan nÄgon att spegla sig i tvingas han ut i en sexualiserad vuxenvÀrld, dÀr rovdjuren snabbt sniffar sig till de utsatta pojkarna, sÀger Gardell varnande. Han talar av egen erfarenhet. Bokens övergrepp liknar det han sjÀlv var med om som barn.
ââDet var hemskt att skriva om. Det finns ett par nyckelmeningar: Mikael Ă€r 14 Ă„r men liten som en 12-Ă„ring. Det var vad jag var, sĂ€ger han.
NÄgot annat som ristat sig in Àr ljudet av hur sjutillhÄllarlÄset skramlar nÀr han blir inlÄst av gÀrningsmannen. Det Àr ett slags urscen hos honom, konstaterar han.
ââMikaels enda hĂ€mnd pĂ„ den hĂ€r farbrorn, det hĂ€r monstret och gubben, Ă€r att han aldrig, aldrig aldrig kommer att nĂ€mna honom vid namn. Min enda hĂ€mnd Ă€r att jag nu nĂ€mner honom vid namn: personen som vĂ„ldtog mig nĂ€r jag var 14 hette Christer, sĂ€ger Jonas Gardell, som utgĂ„r frĂ„n att förövaren numera Ă€r död.
ââAtt skriva fram vĂ„ldtĂ€ktsmannen var det obehagligaste med hela boken.
"En nationalangelÀgenhet"
HĂ€r skymtar "fjollornas" ofta tragiska livsöden men de undviker effektivt alla Ă€kta kĂ€nslor. Om nĂ„gon berĂ€ttar om en vĂ„ldtĂ€kt sĂ€ger de andra âdĂ„ mĂ„dde du allt bra vaâ, hĂ€rmar Jonas Gardell.
ââDet Ă€r jĂ€kligt hĂ„rt att vara fjolla och det de har Ă€r varandra. Deras gemenskap Ă€r sĂ„ bitchig och snĂ€sig. Ju vĂ€rre nĂ„got Ă€r desto hĂ„rdare skĂ€mtar de, för skrattet och galghumorn Ă€r, liksom i den judiska kulturen, ett sĂ€tt att överleva.
NĂ„gon i boken replikerar: âibland gör livet sĂ„ jĂ€vla ont att det enda man kan göra Ă€r att dansaâ. Det Ă€r en grundtanke hos Jonas Gardell â och i sin nya show tĂ€nker han fira det osannolika i att finnas till, trots kriser. SjĂ€lv har han just gĂ„tt igenom en skilsmĂ€ssa frĂ„n sin make Mark Levengood, vilket hela Sverige verkade ha en Ă„sikt om.
ââJa, det blev en nationalangelĂ€genhet! Dagen vi gick ut med att vi gjort slut hade jag 30 000â40 000 privata meddelanden. Inte sĂ„ fĂ„ skrev âoch hur tror ni det hĂ€r fĂ„r mig att kĂ€nna!â. Jag förstĂ„r att vi har varit en fantasi om det perfekta förhĂ„llandet men vi har naturligtvis ocksĂ„ fĂ„tt kĂ€mpa, sĂ€ger han.
Jonas Gardell har tagit sig tiden att fundera ordentligt över skilsmÀssan.
ââJag har börjat komma fram till att jag mĂ„ste gĂ„ in i detta nya, som jag aldrig ville men inte kunde undvika, som en nĂ„d. Att bli kallad till nya möten och nya mĂ€nniskor. Det Ă€r en djup tacksamhet över att fĂ„ ha liv. Livet Ă€r nĂ„got vi förunnas, ocksĂ„ det smĂ€rtsamma.