– Jag blev väldigt överraskad och känner mig mycket hedrad. Det var nästan så att det kom en tår, säger Mikael Fall.
Han är uppvuxen i Norrköping och Rimforsa, men bor numera i Stockholm.
Där finns också Linköpingsbördiga Louise Hoffsten, som numera förvaltar sin pappas stipendium tillsammans med syskonen.
– Mikael Fall är otroligt skicklig. Det är häftigt att han ger munspelet lite status. Jag råkar själv ofta ut för att folk vill ha en munspelslektion av mig, eftersom många verkar tro att det är så lätt, nästan som en leksak. Men så är det ju inte, säger Louise Hoffsten.
Hon har själv tagit ett par lektioner för Mikael Fall.
– Jag är ju en sån amatör jämfört med honom, och använder munspelet mer som en förlängning av min röst. Han kan använda det på så många olika sätt att det ger mig komplex, säger hon.
Prissumman är på 40 000 kronor och de kommer väl till pass för en frilansande musiker.
– Jag har planer på att försöka spela in ett album och funderade just på hur jag skulle få allt att gå ihop ekonomiskt när jag fick beskedet från Louise, säger Mikael Fall.
Han har ”nördat” munspel ända sedan tonåren och är en av få i landet som är högskoleutbildad på instrumentet. 2013 spelade han dessutom till sig titeln världsmästare vid en tävling i Tyskland.
– Jag blir väldigt glad när Louise säger att jag höjt statusen för munspelet, det har jag verkligen kämpat för. Jag har gett mig in i miljöer där det inte brukar finnas för att visa vilket mångsidigt instrument det är.
Mikael Fall har sin grund i bluesen och spelar med Caroline af Ugglas och Lisa Lystam Family Band, men han har även arbetat med jazz, komponerat afroamerikansk musik och klassisk musik. Förra året gav han till och med ut en singel med somrig house-musik under namnet Riverfall.
– Jag gillar att testa nya saker och har hållit på med många olika genrer, men det gör också att jag inte riktigt vet vilken inriktning mitt soloalbum ska ha. Jag funderar över det just nu, försöker hitta en gemensam nämnare, säger han.
Sedan något år tillbaka skriver han också på ett större symfoniskt verk.
– Det får ta den tid det tar. Tanken är att det ska handla om emigrationen till Nordamerika på 1800-talet. Det har varit min dröm länge att skriva om det, säger han.
Med några få ord, hur skulle du beskriva din stil som munspelare?
– Hm... Dynamisk, melodiös, och så har jag ganska bra genrekänsla.