Konstrundor är lika mycket ett socialt som ett konstnärligt event. Vid Ombergs 19:e konstrunda deltog dock färre konstnärer än vanligt och publiken var inte lika fulltalig. Vernissagedagen hängde molnen tunga och vinden drog från slätten. Kanske var det ett ansatsår inför nästa års stora 20 års jubileum.
Men i Galleri Omkultur vid Ödeshögs torg var det varmt och gott. En bred presentation av deltagarnas verk gjorde upplevelsen fullmatad. Där fanns blanad annat Ulla-Karin Hellstens färggranna garner och varma textiler, en stor skickligt målad fågelakvarell av Morgan Johansson, eleganta silversmiden av Stig Blom och Lasse Frisks alltid stilsäkra keramiska formgivning tillsammans med Karin Langhards dito keramik som sköna bruksföremål.
Ute på torget hälsade Karin Langhard välkommen i rollen som föreningens ordförande. Senior teaterregissör Göran Sarring förrättade invigning. Han höll närmast ett brandtal till försvar för konst, kreativitet och kultur i demokratins tjänst. Hawkey Franzén sjöng sin vemodigt vackra ballad om Ombergsbygden.
Och vem har skildrat bygdens natur och fågelliv bättre än Gebbe Björkman med sitt måleri? Dagen till ära gjorde han en ”bella figura” i fransk hatt och silverkrycka. Vilken skulptör skulle inte inspireras av denna iscensättning?
Varianter på modellstudier och kroki kunde man se i Kulturhuset Saga, som varit verksamt halvannat år. Ganga Roslin Bladhs snabba skisser och suveränt träffsäkra små, satiriska målningar av ”gnällspikar” är egentligen intressantare än hennes stora, lite flummiga målningar. Dottern Rita Roslin hade ett eget rum med flera originella gestaltningar i form av modellstudier med täcken och gröna färger; allt som en installation.
Och konstrundor kan ju delvis ses som sociala, öppna installationer för möten och reflektioner kring varats oändliga lätthet.