Det var Ärets, kanske Ärtiondets, mest efterlÀngtade spel och förvÀntningarna var skyhöga nÀr "Cyberpunk 2077" slÀpptes i december.
Men det dröjde inte lÀnge förrÀn spelare började klaga pÄ omfattande buggar och tekniska problem. PÄ de Àldre konsolerna Playstation 4 och Xbox One var spelet i stort sett ospelbart. Och pÄ nÀtet började spelare lÀgga upp lÄnga listor pÄ utlovade funktioner som saknades i det fÀrdiga spelet.
SpeljÀtten Sony har plockat bort spelet frÄn sin digitala butik och investerare har hotat med rÀttsliga ÄtgÀrder sedan den polska utvecklaren CD Projekt Reds aktier dykt med 40 procent.
Flera faktorer
Nyligen gick CD Projekt Reds vd Marcin IwiĆski ut med en ursĂ€kt i ett filmklipp pĂ„ Twitter , dĂ€r han bland annat förklarar att bolaget inte visste hur buggigt spelet var förrĂ€n det var försent.
Men enligt Bloomberg, som sÀger sig ha pratat med över 20 nuvarande och tidigare anstÀllda, stÀmmer inte det. Ledningen ska mycket vÀl ha kÀnt till hur dÄligt spelet fungerade, men valde att köra pÄ ÀndÄ, och anstÀllda pressades till omfattande övertid.
I reportaget pekas flera faktorer ut till varför spelet inte lyckades leva upp förvÀntningarna. Produktionen ska ha kantats av tekniska problem, orealistiska mÄl och tunga avhopp. Personalstyrkan bakom "Cyberpunk" ska ha varit dubbelt sÄ stor som den som lÄg bakom "The Witcher 3", men företaget sÀgs inte ha varit rustat för en sÄ stor organisation.
Började in förrÀn 2016
Samtidigt satsade man hÄrt pÄ marknadsföring. Man anlitade Keanu Reeves som skÄdespelare och knöt ansedda artister, som svenska Refused, till spelets soundtrack. Arbetet ledde till en förhandshajp av sÀllan skÄdat slag. Kritiker inom bolaget menar att marknadsföringen gick ut över arbetet med sjÀlva spelet.
Projektet presenterades för första gÄngen 2012, men enligt anstÀllda kom arbetet egentligen inte igÄng förrÀn i slutet av 2016. Sommaren 2018 visade man upp en omtalad demo för omvÀrlden, men den ska ha varit "nÀstan helt och hÄllet fejkad".
För att skapa en sÄ annorlunda satsning jÀmfört med företagets tidigare "The witcher"-spel var man ocksÄ tvungen att utveckla en sprillans ny spelmotor Ät "Cyberpunk". En utvecklare beskriver processen som att försöka köra ett tÄg och bygga rÀlsen samtidigt.