Galenskap pÄ galenskap, med avstamp i en sunkig privat djurpark i Oklahoma, har fÄtt miljontals mÀnniskor att strÀcktitta pÄ tv-serien "Tiger king" pÄ Netflix.
ââDen innehĂ„ller precis allt man kan önska sig i ett bra drama. Liv, död, kĂ€rlek, besatthet och relationer utöver det vanliga, sĂ€ger manusförfattaren Niclas Ekström, som bland annat ligger bakom tv-serierna "Maskineriet", "Lingonligan" och "Molanders".
Men "Tiger king" Àr varken en traditionell dokumentÀr eller fiktiv dramaserie.
ââDen följer inte dokumentĂ€rfilmstraditionen utan fokuserar pĂ„ det spektakulĂ€ra. Den utgĂ„r heller inte frĂ„n de dramaturgiska utvecklingskurvorna utan Ă€r egentligen vĂ€ldigt spretig, vilket blir fascinerande. Man vet inte riktigt vart den ska ta vĂ€gen â förutom att man redan i första avsnittet fĂ„r veta att Joe Exotic hamnar i fĂ€ngelse till sist. Det greppet Ă€r klassiskt och genialiskt, sĂ€ger han.
FĂ€ngelsestraffet viktigt
En anledning Àr serien fÄr en typ av undertext som ger tittaren nÄgot att förhÄlla sig till. Man finner en tröst i att veta att personen, som i serien bland annat begÄr brott men ocksÄ gör en rad etiska övertramp, kommer att hamna i fÀngelse.
ââVi tycker om gangsterfilmer, men bara om gangstern pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă„ker dit. Jag tror att den hĂ€r berĂ€ttelsen hade uppfattats vĂ€ldigt annorlunda om han inte hade blivit straffad, sĂ€ger Ekström.
Det dokumentÀra stoffet, som samlats in under fem Är, har valts ut och klippts med dramaturgisk begÄvning i vad som verkar vara rent underhÄllningssyfte, förklarar han. Att det Àr en dokumentÀr Àr dock helt avgörande.
ââDet hade aldrig gĂ„tt att skriva. Producenten hade genast sagt att "det dĂ€r Ă€r för mycket", eller att rollfigurerna inte Ă€r trovĂ€rdiga. NĂ€r vi skriver fiktion vill vi att tittaren ska tro pĂ„ det den ser, men hela poĂ€ngen hĂ€r blir antidramaturgin, att historien Ă€r oförutsĂ€gbar och att personerna Ă€r osammanhĂ€ngande och mĂ€rkliga.
Dras till "freakshows"
Just det mÀrkliga Àr en viktig ingrediens i framgÄngssagan "Tiger king".
ââDen hĂ€r serien har nĂ„got som ingen annan serie har. Historiskt sett har vi alltid dragits till "freakshows", vi vill se konstiga mĂ€nniskor och djur, vi vill fascineras. Kombinationen av vĂ€ldigt galna figurer i en vĂ€rld som vi inte vet sĂ„ mycket om gĂ„r genom bruset i ett utbud som Ă€r större Ă€n nĂ„gonsin.
LÀgger man till det allmÀnna intresset för farliga djur, kÀrlek och mordkomplotter Àr cirkeln sluten. Men "Tiger king" Àr inte bara en vild satsning utan har gemensamma drag med andra populÀra serier, bland andra "Making a murderer" som ocksÄ följer ett rÀttsfall under vÀldigt lÄng tid.
Serien har inte bara mötts av glada utrop. Den har kritiserats för att vara sensationslysten av bland andra medverkande djurrÀttsaktivisten Carole Baskin, men ocksÄ för att reportrarna inte stÀller makthavare till svars för de djurlagar som möjliggör de förhÄllanden som visas i serien.
ââDen Ă€r skamlöst underhĂ„llande, och har tagit ytterligare ett steg frĂ„n journalistiken. Valen de gjort prĂ€glas av underhĂ„llning. Uppdraget var nog att göra en skruvad serie, och jag tror att den inte fĂ„tt lika brett genomslag med en tydlig journalistisk prĂ€gel, sĂ€ger Niclas Ekström.