Målarprinsens verk tillbaka i Motala

I 50 år var den försvunnen. Nu har Prins Eugens "Solglitter över Vättern" återinvigts på Charlottenborgs slott i Motala. Vår konstkritiker Christer Fällman var på plats.

Hemma. Prins Eugens målning ”Solglitter över Vättern” (1931) är nu äntligen återförd till sin hemvist i Motala.

Hemma. Prins Eugens målning ”Solglitter över Vättern” (1931) är nu äntligen återförd till sin hemvist i Motala.

Foto:

Konst2016-04-15 16:00

Nu är den tillbaka. Prins Eugens målning har äntligen återbördats till Motala. Den försvann i slutet av 1960-talet. Ingen visste vart. Efter tre år av idogt privatspanande har konstdetektiverna Bertil Karlsson och Pernilla Fredriksson hittat den förlorade tavlan. På torsdagskvällen förrättade Helen Isaksson, ordförande i bildningsnämndens kultur- och fritidsutskott, högtidlig invigning.

En spännande historia har äntligen fått sin upplösning. Målarprinsen färdigställde ”Solglitter över Vättern” 1931. Mitt under brinnande krig, år 1943, deponerade han personligen målningen till Högre Allmänna Läroverket i Motala, eftersom han var en stark förespråkare av kulturell bildning. Den hängdes i läroverkets så kallade ljusgård, vilket en äldre herre kunde ge vittnesbörd om. I slutet av 1960-talet försvann målningen spårlöst. Tiden gick, glömskans dimma lade sig.

Men för tre år sedan hittade konstdeckarna ett par rader i en bok med uppgifter om målningens tidigare existens i Motala. De sökte i arkiv, tidningslägg, museer och förstås också på Valdemars udde, där de flesta av Prins Eugens målningar finns. Men ingen visste något. Så småningom ryktades det om att målningen med motivet från Örberga fanns i Buenos Aires, Brasilien. Hade den hamnat på ambassaden via UD?

Alltnog, 2015 kunde målningen packas upp på Valdemars udde, Djurgården. Den hade inte funnits i konstinventeringsregistret tidigare. Konstdetektiverna var på plats och började agera för att oljemålningen med originalram skulle återföras till Motala. Så skedde och nu hänger ”Solglitter över Vättern” på Charlottenborgs museum så alla kan se den. En solskenshistoria. Slutet gott, allting gott.

Målningen tillhör inte prinsens absoluta mästerverk. Hans storhetstid fanns i slutet av 1800-talet och vid sekelskiftets början. De tillkom högkvalitativa verk som ”Molnet”, ”Det klarnar efter regn” och ”Det stilla vattnet”. Prinsens kontakt med Östergötland fanns redan i släkten och förstärktes av vänskapen med Verner von Heidenstam. 1916 färdigställdes hans sommarbostad Örgården nära Vadstena. Där tillkom den aktuella målningen ”Solglitter över Vättern” med sin låga horisont och antydan till molnregn. Den är inte alls oäven, för motivkretsen är svårmålad. Men frågan är om inte själva historien om målningens öden och äventyr är ännu mer spännande.

Prins Eugen

Prins Eugen (1865–1947) var yngste son till hertigparet av Östergötland, sedermera kung Oscar II och drottning Sophia. Tidigt visade prinsen prov på konstnärlig talang. Han undervisades av olika konstnärer under uppväxttiden. Åren 1887-1889 förlades studierna i Paris.

Målarprinsen kom att bli en centralgestalt i svenskt konstliv. Han uppmuntrade andra konstnärer och blev en stor konstsamlare. Han grundade Valdemars udde på Djurgården som blev ett konstmuseum med 3200 verk av prinsen själv och ytterligare ca 3500 verk av andra konstnärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!