NÀr konstnÀren och skulptören Annika Nordenskiöld började leta efter bilder med hjÀlp av AI hade hon fÄtt intrycket av att det skulle gÄ ganska smidigt. SjÀlv mÄlar hon ofta med mÀnniskor, djur och barn i fokus, och ville hitta liknande motiv i AI.
ââJag har letat efter bilder som handlar om relationer mellan mĂ€nniskor, till en trakt eller till djur. Jag försökte fĂ„ tag pĂ„ bilder "som kĂ€nns" och det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt. För AI vill bara kasta ur sig en storbystad kvinna i fantasystil.
I tvĂ„ konstböcker har Annika Nordenskiöld utforskat vad som hĂ€nder i mötet med hennes bildvĂ€rld och den nya tekniken. I boken och bildserien "Unborn artists" har hon lĂ„tit skapa bilder av konstnĂ€rer som skulptörer, glasblĂ„sare och keramiker och deras ateljĂ©er â utifrĂ„n hennes instruktioner. Och dĂ„ tycker hon att intressanta bilder har uppstĂ„tt, med mĂ€rkliga vĂ€rldar och fantasifulla kombinationer.
ââAI har golvat mig nĂ€stan varje gĂ„ng. Det blir 120 konstnĂ€rer som man fĂ„r komma hem till. MĂ€n pĂ„ 1970-talet stĂ„r i ett rum fullt av gosedjur, fast de Ă€r som monster i pĂ€ls. Eller en pojke skulpterar tusentals skulpturer, i former som jag aldrig har sett.
LÀttklÀdda kvinnor
Ganska snart visade det sig att AI inte var sĂ„ lĂ€tt att styra som Annika Nordenskiöld först hade trott. Trots att hon tydligt beskrev en kvinnlig konstnĂ€r fick hon gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng bilder av en man som skapade. Efter över hundra försök spottade AI till slut ur sig en bild pĂ„ en kvinna â men som dĂ„ övervakades av en manlig assistent.
Hon var lite lĂ€ttklĂ€dd och han var pĂ„klĂ€dd. Ăven mĂ€nniskor med en annan hudfĂ€rg Ă€n vit framstĂ€lls ofta pĂ„ stereotypa och exotifierade vis, upptĂ€ckte Annika Nordenskiöld. Att utmana den bildvĂ€rlden kĂ€nde hon sig inte riktigt behörig att göra.
ââMen som kvinna har jag i alla fall rĂ€tt att utforska den kvinnliga vĂ€rlden och Ă„terstĂ€lla den sĂ„ mycket jag kan, genom att med hjĂ€lp av AI skapa starka kvinnor som skapar stark konst, sĂ€ger hon och undrar om AI Ă€r en medveten blick eller ett tomt eko av oss sjĂ€lva.
Ny konstform
Annika Nordenskiöld har ocksĂ„ upptĂ€ckt att AI ofta drar mot mörkare teman och bilder â mĂ„nga av dem tar hon inte med i utstĂ€llningen för att de Ă€r för obehagliga. Men trots att mĂ„nga skrĂ€ms av AI-tekniken ser hon sjĂ€lv framför allt möjligheterna.
ââDet Ă€r en ny konstform, det Ă€r som att uppfinna kameran igen. Nu kan du gĂ„ in i en bildvĂ€rld och fĂ„ syn pĂ„ saker som man inte nĂ„gonsin har fĂ„tt syn pĂ„, sĂ€ger hon.
Hon jĂ€mför utforskandet av AI:s bildvĂ€rld med att vara en upptĂ€cktsresande. Kanske för att hon alltid har dragits till det okĂ€nda â Annika Nordenskiölds familj Ă€r en kĂ€nd Ă€ventyrsfamilj och hon ska sjĂ€lv bege sig till Sydpolen i ett konstprojekt inom kort. Hon kĂ€nner ocksĂ„ ett ansvar för att nya verktyg inte ska anvĂ€ndas av destruktiva krafter.
ââJag Ă€lskar nĂ€r mĂ€nniskor Ă€r motkrafter till det.