TĂ€nk om killen du dejtar plötsligt slutar höra av sig, men faktiskt inte âghostarâ dig utan Ă€r tillfĂ„ngatagen av somaliska jihadister? Det Ă€r sĂ„dant som man ju lĂ€tt kan fantisera om nĂ€r nĂ„gon har gĂ„tt upp i rök men i Danielles (Alicia Vikander) fall Ă€r det verkligen sĂ„.
Hon forskar om oceanernas djup och förbereder sig för sin karriĂ€rs stora stund â ett djuphavsdyk i en minimal u-bĂ„t â nĂ€r hon möter James (James McAvoy) pĂ„ ett franskt kusthotell. Han Ă€r en hemlig brittisk agent och ska snart Ă„ka till Somalia pĂ„ farligt uppdrag.
De tu blir blixtförÀlskade (trots att Danielle mestadels förelÀser om havets egenskaper likt den vÀrsta mansplainare) och Vikanders och McAvoys mysiga kemi föder fram filmens mest levande, lyckade delar dÀr pÄ hotellet. Deras möte fÄr en ocksÄ att lÀngta efter en riktigt bra romantisk film, dÀr framför allt hon skulle kunna fÄ chansen att bÀttre nyttja sin energi och komiska talang (det var ett tag sedan sist nu).
I stÀllet skiljs paret Ät, han hamnar i klorna pÄ de dÀr jihadisterna och hon hamnar pÄ en bÄt i riktning mot Island. De lÀngtar och lider sÄ dÀr som man gör nÀr man Àr skild frÄn den man Àlskar alternativt blir torterad av terrorister.
âKĂ€rlek över havenâ bygger pĂ„ romanen âSubmergenceâ av JM Ledgard och Ă€r inte riktigt lika plĂ„gsam som Wim Wenders senaste spelfilm, den pretentiösa âDe vackra dagarna i Aranjuezâ (2016) eller hans supersega âEvery thing will be fineâ (2015). Men sĂ€rskilt lyckat blir det inte.
Parets respektive öden kÀnns i lÄnga stycken som tvÄ parallella filmer dÀr Wenders har valt ut de trÄkigaste delarna för att samtidigt diskutera de riktigt Stora FrÄgorna om livet, döden och kÀrleken utan att fÄ till det.
För fans av Wenders rekommenderas att vĂ€lja hans sevĂ€rda dokumentĂ€rer i stĂ€llet. Filmer som âPinaâ (2011), âJordens salt â en film om SebastiĂŁo Salgadoâ (2014) Ă€r ambitiösa och fulla av nyfikenhet och Cannes-aktuella âPope Francis: A man of his wordâ verkar ocksĂ„ lovande. (TT)