SuccĂ©-bromancen âEn ovĂ€ntad vĂ€nskapâ, om den Ă€ldre, handikappade, rike, vite mannen och hans nye skötare, som Ă€r svart, fattig och invandrad placerade regissörerna Olivier Nakache och Eric Toledano i den europeiska filmens kommersiella framkant.
De följde upp med âSambaâ som har en liknande tematik. Utan att helt slĂ€ppa mĂ„-bra-sargen vĂ„gade alla inblandade i den filmen gĂ„ lite djupare in i hur det kan gĂ„ till nĂ€r tvĂ„ individer i en komplex relation nĂ„r fram till varandra.
âSambaâ startar i ett bröllopsfirande som för tankarna till âDen store Gatsbyâ. I en elegant tagning plöjer kameran genom hierarkierna frĂ„n honnörsbord in till köket dĂ€r diskarna stĂ„r. Scenen kĂ€nns som ett slags programförklaring till filmskaparnas patosfyllda filmskapande â de vill omfamna hela samhĂ€llet och ger ocksĂ„ dess olika skikt samma relevans i sina berĂ€ttelser.
Med âCâest la vieâ utvecklar duon bröllopsscenen frĂ„n âSambaâ till en hel film â och det Ă€r en vĂ€lskapt liten komedi som fĂ„r se dagens ljus.
Filmen utspelar sig under ett extravagant bröllop pĂ„ ett slott och precis som den traditionstyngda bröllopsgenren krĂ€ver uppstĂ„r problem och tokerier lĂ€ngs vĂ€gen. I centrum stĂ„r dock inte brudparet â Ă€ven om den fruktansvĂ€rt pretentiöse brudgummen glimtvis dyker och sprider sin hejdlösa narcissism â utan de som jobbar bakom kulisserna.
Huvudpersoner Àr den hÀrdade festfixarchefen Max och hans bÄngstyriga personal: assistenter, underhÄllare, servitriser och inte minst bröllopsfotografen, som fÄr hÄrd konkurrens av alla fotoglada mobilÀgare.
âCâest la vieâ Ă€r en klassisk ensemblefilm, vars delar tillsammans bildar en trevlig enhet i en rolig miljö. Fransk humor kan vara knepig, inte minst onödigt sexistisk, men hĂ€r Ă€r skĂ€mten snabba, mestadels kul och av ganska universell slapstick-karaktĂ€r. (TT)