âDet Ă€r dags att vaknaâ Ă€r en replik som ofta yttras i Spike Lees filmer men frĂ„gan Ă€r om det inte Ă€r mer pĂ„ allvar Ă€n nĂ„gonsin tidigare i âBlacKKKlansmanâ. Historien bygger pĂ„ den verklige Ron Stallworths tillvaro som den första svarta polisen i Colorado Springs pĂ„ 1970-talet. Av en slump lyckades han med hjĂ€lp av en vit kollega (som rĂ„kar vara jude) infiltrera den lokala KKK-gruppen och dessutom bli telefonpolare med den rasistiska vit makt-organisationens grundare David Duke pĂ„ kuppen.
Det blir förstĂ„s en bitvis drĂ„plig frossa i IQ-befriade töntar i lakan och spĂ€nstig 70-tals kitsch i form och innehĂ„ll. Topher Grace (âThat â70s showâ) gör med sin speciella komiska tajmning David Duke till en underhĂ„llande och smĂ„löjlig person, grundligt dragen vid nĂ€san av den coole Ron Stallworth, som gravallvarligt hĂ„ller med nĂ€r Duke pĂ„ telefon berĂ€ttar om hur man pĂ„ rösten kan avgöra om den man talar med Ă€r vit eller svart. Huvudrollsinnehavarna Adam Driver och John David Washington spelar sina undercoverpoliser med charm och lyckad tontrĂ€ff.
Men Spike Lee Ă€r egentligen inte ute efter att roa. Han Ă€r arg och tar i frĂ„n tĂ„rna och lĂ„nar rakt av frĂ„n Trumps âAmerica firstâ-retorik för att dra paralleller mellan rasistskitsnacket frĂ„n förr till dagens ledare i Vita huset.
Det Ă€r inget intellektuellt finlir som pĂ„gĂ„r, Spike Lee Ă€r ingen nyansernas mĂ€stare och I âBlacKKKlansmanâ finns en hel del övertydliga scener som hade kunnat stuvas undan för bĂ€ttre flyt. Men Lee Ă€r Ă€ndĂ„ som bĂ€st nĂ€r han Ă€r förbannad och den hĂ€r filmen jobbar pĂ„ en effektiv slag-magen-nivĂ„ med sina bildval, speciellt mot slutet nĂ€r Lee knyter ihop sĂ€cken pĂ„ ett sĂ€tt som det inte gĂ„r att förbli oberörd inför.
Han exemplifierar sjĂ€lv filmmediets potential att vĂ€cka stora kĂ€nslor med den klassiska stumfilmen âBirth of a nationâ av DW Griffith, som fick premiĂ€r 1915 och med sin tekniska skicklighet blev en sensation. Det djupt rasistiska innehĂ„llet bidrog Ă€ven till att blĂ„sa liv i Ku Klux Klan och i den hĂ€r filmen blir KKK-medlemmarna talande nog nĂ€rmast extatiska nĂ€r de tittar pĂ„ filmen. StĂ€mningen förĂ€ndras snabbt frĂ„n clownlik till obehaglig pĂ„ riktigt. âDet Ă€r dags att vakna nuâ, framhĂ„ller Spike Lee envist och nog har han skapat en mycket sevĂ€rd vĂ€ckarklocka denna gĂ„ng. (TT)