Arg och rolig strid mot rasism

Spike Lee Ă€r tillbaka med kraft och ett Ă€mne som engagerar. Historien om den svarta undercoverpolisen i KKK Ă€r uppfriskande arg och rolig – till dess att skrattet fastnar i halsen.

NÀr Ron Stallworth (John David Washington) Àr undercover möter han den radikala och vackra Patrice (Laura Harrier) vilket komplicerar livet Àn mer för honom.

NÀr Ron Stallworth (John David Washington) Àr undercover möter han den radikala och vackra Patrice (Laura Harrier) vilket komplicerar livet Àn mer för honom.

Foto:

Filmrecension2018-09-05 14:48

”Det Ă€r dags att vakna” Ă€r en replik som ofta yttras i Spike Lees filmer men frĂ„gan Ă€r om det inte Ă€r mer pĂ„ allvar Ă€n nĂ„gonsin tidigare i ”BlacKKKlansman”. Historien bygger pĂ„ den verklige Ron Stallworths tillvaro som den första svarta polisen i Colorado Springs pĂ„ 1970-talet. Av en slump lyckades han med hjĂ€lp av en vit kollega (som rĂ„kar vara jude) infiltrera den lokala KKK-gruppen och dessutom bli telefonpolare med den rasistiska vit makt-organisationens grundare David Duke pĂ„ kuppen.

Det blir förstĂ„s en bitvis drĂ„plig frossa i IQ-befriade töntar i lakan och spĂ€nstig 70-tals kitsch i form och innehĂ„ll. Topher Grace (”That ’70s show”) gör med sin speciella komiska tajmning David Duke till en underhĂ„llande och smĂ„löjlig person, grundligt dragen vid nĂ€san av den coole Ron Stallworth, som gravallvarligt hĂ„ller med nĂ€r Duke pĂ„ telefon berĂ€ttar om hur man pĂ„ rösten kan avgöra om den man talar med Ă€r vit eller svart. Huvudrollsinnehavarna Adam Driver och John David Washington spelar sina undercoverpoliser med charm och lyckad tontrĂ€ff.

Men Spike Lee Ă€r egentligen inte ute efter att roa. Han Ă€r arg och tar i frĂ„n tĂ„rna och lĂ„nar rakt av frĂ„n Trumps ”America first”-retorik för att dra paralleller mellan rasistskitsnacket frĂ„n förr till dagens ledare i Vita huset.

Det Ă€r inget intellektuellt finlir som pĂ„gĂ„r, Spike Lee Ă€r ingen nyansernas mĂ€stare och I ”BlacKKKlansman” finns en hel del övertydliga scener som hade kunnat stuvas undan för bĂ€ttre flyt. Men Lee Ă€r Ă€ndĂ„ som bĂ€st nĂ€r han Ă€r förbannad och den hĂ€r filmen jobbar pĂ„ en effektiv slag-magen-nivĂ„ med sina bildval, speciellt mot slutet nĂ€r Lee knyter ihop sĂ€cken pĂ„ ett sĂ€tt som det inte gĂ„r att förbli oberörd inför.

Han exemplifierar sjĂ€lv filmmediets potential att vĂ€cka stora kĂ€nslor med den klassiska stumfilmen ”Birth of a nation” av DW Griffith, som fick premiĂ€r 1915 och med sin tekniska skicklighet blev en sensation. Det djupt rasistiska innehĂ„llet bidrog Ă€ven till att blĂ„sa liv i Ku Klux Klan och i den hĂ€r filmen blir KKK-medlemmarna talande nog nĂ€rmast extatiska nĂ€r de tittar pĂ„ filmen. StĂ€mningen förĂ€ndras snabbt frĂ„n clownlik till obehaglig pĂ„ riktigt. ”Det Ă€r dags att vakna nu”, framhĂ„ller Spike Lee envist och nog har han skapat en mycket sevĂ€rd vĂ€ckarklocka denna gĂ„ng. (TT)

BlacKkKlansman

Betyg 4

Dramakomedi

Regi: Spike Lee

I rollerna: Adam Driver, John David Washington, Topher Grace

ÅldersgrĂ€ns: 11 Ă„r

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!