Sony och Microsoft har det senaste Ă„ret kört ett slags chickenrace och i omgĂ„ngar presenterat detaljer om nĂ€sta generations tv-spelskonsoler. Nu avslöjar Microsoft till slut de sista detaljerna, att det blir tvĂ„ varianter â Xbox Series X och Series S â som bĂ„da slĂ€pps den 10 november, dĂ€r Series X blir drygt 2 000 kronor dyrare.
Avslöjandet kommer ett par dagar efter att Series S existens lÀckt. Det Àr inte första gÄngen information frÄn Microsoft sprids innan det Àr tÀnkt.
ââHistoriskt sĂ„ har det varit mycket ilska och frustration nĂ€r det hĂ€nt, medger Ben Decker, marknadschef för Xbox speltjĂ€nster, och fortsĂ€tter:
ââAnledningen till att vi inte gillar det Ă€r att vi vill presentera hela bilden, du vill inte att folk ska fĂ„ bitar av informationen och gissa sig till det som Ă€r utelĂ€mnat, och kanske dra fel slutsatser.
Nu var det inte hela vÀrlden den hÀr gÄngen, eftersom Series S redan var "en av de sÀmst bevarade hemligheterna inom tekniksektorn", sÀger Decker med ett skratt. Marknadsföringsgruppen fick helt enkelt kavla upp Àrmarna, och snabbt presentera bolagets planer.
"Inte bara plast"
Att slÀppa en konsol i tvÄ sÄ olika varianter redan frÄn start Àr ovanligt. Den nedbantade, skivspelarlösa Series S Àr tÀnkt att fÄnga upp priskÀnsliga spelare, som vill spela spelen men inte nödvÀndigtvis krÀver den krispigaste upplösningen.
ââXbox Series X Ă€r den snabbaste och kraftigaste konsolen vi nĂ„gonsin gjort. Series S Ă€r ett fantastiskt sĂ€tt att fĂ„ samma hastighet, samma processor, samma snabba respons och omedelbara laddningstider. Men du fĂ„r den i 1080p i stĂ€llet för 4K, sĂ€ger han.
Inför generationsskiftet har bĂ„de Sony och Microsoft haft problem att visa pĂ„ vikten av de tekniska förbĂ€ttringarna â med undantag för att laddningstiderna förvĂ€ntas i det nĂ€rmaste försvinna. Det har varit svĂ„rt att visuellt se nĂ„gon jĂ€tteskillnad pĂ„ framtidens spel jĂ€mfört med dagens.
ââEn sak man bör tĂ€nka pĂ„ Ă€r att det inte bara Ă€r ett engĂ„ngsköp av en bit plast. Utan hĂ€r skapar du ett nĂ€tverk av vĂ€nner, gör ditt bibliotek, och bygger din identitet som en spelare, sĂ€ger Decker.
Han betonar ocksÄ vikten av tillgÀnglighet, möjligheten att spela spelen frÄn tidigare generationer, och prenumerationstjÀnsten Game Pass.
Game Pass dyraste version kommer frÄn nÀsta vecka att innehÄlla möjligheten att strömma spel, Àven till pc och Androidtelefoner. Decker tror att strömmande pÄ sikt kommer att Àndra konsolens betydelse.
ââSpelare spelar pĂ„ alla maskiner, dĂ€rför vill de ha tillgĂ„ng till spelen överallt, sĂ€ger han.
FörÀndrar branschen
PrenumerationstjĂ€nster hĂ„ller redan nu pĂ„ att förĂ€ndra spelbranschen, pĂ„ samma sĂ€tt som för musik och tv. I stĂ€llet för att köpa tvĂ„âtre spel om Ă„ret vĂ€ljer allt fler en mĂ„nadskostnad som ger dem tillgĂ„ng till nĂ„gra nya titlar mĂ„nadsvis.
Enligt Decker mÀrker man att anvÀndare som skaffar Game Pass spelar 40 procent fler spel Àn tidigare, till stor del i nya genrer.
ââVi ser dem tillbringa 20 procent mer tid med spelande. Vad som Ă€r superintressant Ă€r att man Ă€ven ser att de spelar fler spel utanför katalogen (prenumerationstjĂ€nsten).
Lyft för "Minecraft"
För utvecklare kan det innebÀra ett stort lyft att deras spel lÀggs till prenumerationstjÀnsten. Mindre titlar har sett uppemot 50 gÄnger fler spelare, men Àven en jÀtte som svenska "Minecraft" sÄg sin spelarbas vÀxa med 20 procent.
För Microsoft innebÀr prenumerationstjÀnsten en förutsÀgbar och stadig inkomst, mÄnad efter mÄnad. Men att det Àr dÀrför Microsoft har valt modellen nekar Decker till.
ââDet finns sĂ€kert affĂ€rsmodeller dĂ€r det Ă€r sant, men för oss pĂ„ Xbox sĂ„ handlar det om att fĂ„ folk engagerade, vi vill att de ska spela och Ă€lska ekosystemen. Om du fĂ„r dem engagerade sĂ„ kommer saker och ting att lösa sig av sig sjĂ€lv.
Fotnot: Enligt den tekniska specifikationen för de bÄda konsolerna har Series S nÄgot svagare processor Àn Series X, och betydligt svagare grafikchip. DÀremot ska Series S ha kapacitet för 1 440 pixlar pÄ höjden.