Det uppmärksammade Allan Pettersson-projektet har blivit en braksuccé för SON med lyriska kritiker, priser och stående ovationer i den klassiska musikens högborg Musikverein i Wien.

Målet var att spela in Allan Petterssons samtliga symfonier på CD och det når SON med Symfoni nr 12. Men det stora intresset runt om i världen för skivorna gör att Bis Records, orkestern och dirigenten Chistian Lindberg väljer att fortsätta.

– Det finns en stark efterfrågan från kritiker på nyinspelningar av de Pettersson-symfonier som Norrköpings Symfoniorkester och Malmö Symfoniorkester gjorde på 1990-talet, säger Christian Lindberg.

Artikelbild

| Dirigent Christian Lindberg leder orkester och kör genom torsdagens repetitioner och inspelning av Allan Petterssons tolfte symfoni.

– Vi känner oss mycket entusiastiska och glada över att det blir en fortsättning. Bland musikkännare är Allan Pettersson välkänd och respekterad. Men att få hans musik på konserthusens repertoarer runt om i världen är svårt. Nu underlättas arbetet att skapa ett bredare publikintresse, fortsätter han.

Projektet skulle ursprungligen pågå från 2013–2018, men det förlängs nu med fem år, alltså till 2023, och omfattar nya inspelningar av symfonierna 3, 8, 10 och 11.

Men denna veckas stora händelse i Norrköping är framförandet av Allan Petterssons Symfoni nr 12, även kallad "De döda på torget".

– För första gången någonsin framförs Symfoni nr 12 i Norrköping. Det blir en helt unik händelse att höra detta mästerliga stycke live. Det är även en milstolpe i Petterson-projektet eftersom vi med den har spelat in samtliga symfonier, säger Henrik Marmén, konstnärlig ledare för SON.

Artikelbild

| Kritiker och musikkännare har redan övertygats om Allan Petterssons storhet, förklarar dirigent Christian Lindberg som önskar att publiken i konserthus runt om i världen ska få upp ögonen för den svenske kompositören.

På De Geer-hallens scen är det trångt i veckan när symfoniorkestern samsas med 65 körsångare från två av Sveriges främsta körer: Eric Ericsons kammarkör och Radiokören. Allt under ledning av Christian Lindberg.

– Det är ett mästerverk, ett storslaget epos och kanske det mest betydande verk som har skrivits i svensk musikhistoria. Det är vansinnigt vackert, säger dirigenten.

Artikelbild

| "Det är ett mästerverk, kanske det mest betydande verk som har skrivits i svensk musikhistoria" säger dirigent Christian Lindberg om Allan Petterssons Symfoni nr 12, även kallad "De döda på torget".

Symfonin bygger på Pablo Nerudas diktepos om en massaker på demonstranter i Chile 1946. Det är en politiskt laddad text, men Pettersson har förtydligat att hans engagemang var grundat i ett medmänskligt ställningstagande för svaga i samhället.

– Texten och musiken speglar de hjältar som blev nedskjutna när de sjöng kampsånger i solidaritet med gruvarbetare som levde och arbetade under svåra villkor. Det är så gripande att man får gåshud, säger Christan Lindberg.

Artikelbild

| Det är trångt på scenen med 65 körsångare från Eric Ericsons kammarkör och Radiokören och orkesterns 85 musiker.

Konserten kommer att spelas in live av Bis Records, men när skivan ges ut är inte klart. Nästa CD-släpp på tur är violinkonserten nr 15 som kommer under nästa år.