Påhittade karaktärer kommer och går, men vissa präntas in i självaste folksjälen. Astrid Lindgrens bråkiga, påhittiga Pippi Långstrump är en av dem. Många känner till Pippis böcker, filmer och serier, men desto färre känner till hennes betydelse för svensk barnteater.
– Vad ännu färre vet är att Astrid Lindgren själv skrev pjäser med Pippi i huvudrollen, berättar Martin Hellström, litteraturvetare, lektor och Vadstenabo.
Nu är han även aktuell som författare. Nyligen skrev han en bok; Pippi på scen, i vilken Martin lyfter Astrid och Pippis avtryck på teaterkulturen.
Våren 1946. Den första teaterversionen av Pippi Långstrumps liv och leverne har premiär.
– Pjäsen är väldigt fartfylld, något Astrid själv ligger bakom. Hon tyckte det blev för stillastående utan slagsmål och pistoler, säger Martin Hellström.
Det tog inte lång tid innan Pippi framfördes nationellt. Fram till 1950 gjordes en mängd uppsättningar av Astrids ursprungsverk och tidningarna skrev mycket. Dock finns inga spår i Astrids klipparkiv från Motala eller Vadstena från 1940 och 50-talet .
– Om någon MVT-läsare sett pjäsen i Motala eller Vadstena får de gärna höra av sig, säger Martin.
I sin bok redogör Martin för mer än hur pjäs och Pippi utvecklas. Han ger även en inblick i Astrids egna tankar.
– Hon skickade bland annat flera brev till vännen Elsa Olenius, en pionjär inom barnteater som även regisserade Astrids Pippi-pjäs, berättar Martin.
I breven framgår hur Astrid själv önskade att Pippi skulle framställas.
– Viktigast är hela tiden att fånga publiken och att ha roligt. Enligt mig är det en av Pippis främsta egenskaper, att hon faktiskt är så rolig, säger Martin.
Att Martin kom att skriva en bok om ett så nischat ämne har flera förklaringar. Han har alltid haft ett intresse för berättande och sysslade med teater redan som liten.
– Men det var i samband med efterforskning inför en uppsats som jag snubblade över Astrids pjäser i arkiven, berättar Martin.
I samma veva väcktes teaterintresset åter till liv.
– Att leda teatergrupper är roligt i sig. Sen är det bra med en förankring i praktiken när man skriver om teater, menar Martin.
Idag leder han två ungdomsgrupper på Vadstena unga teater.
– Som roligast är det när ungdomarna själva skärper till sig, så att säga. När de koncentrerar sig och arbetar som ett lag, berättar Martin.
Just Astrids Pippi-pjäser håller Martin sig borta från.
– Egentligen är det motsatsen till bra barnteater. En får huvudrollen som Pippi och resten blir besvikna.