Så har vi fått uppleva en klassisk tittarstorm igen. Dessa blåser ju inte upp så ofta nuförtiden, då det alltmer blivit sociala medier som väcker reaktioner och diskussioner. Orsaken var att SVT gick ut med att den nuvarande säsongen av ”Det sitter i väggarna” skulle bli den sista. Det var ett beslut som i sig skapade protester, men när SVT sedan förklarade sitt beslut med att man ville satsa på en yngre målgrupp och attrahera tittare under 50 år blev reaktionerna ännu starkare. Helt förståeligt. Snacka om dålig fingertoppskänsla!
”Det sitter i väggarna” har ju över en miljon tittare varje vecka, vilket är smått fantastiskt. Det är välgjort rakt igenom och berör både husrenovering och historia, med spännande livsöden och tillbakablickar. Och programledarna, antikexperten Rickard Thunér från Vadstena och byggnadsantikvarien Erika Åberg, gör det verkligen bra.
Uppenbarligen har SVT lite ”panik” över att de tappar allt fler yngre tittare. I dag har ju vanlig tv konkurrens med mängder av streamingtjänster och Youtube. Det är vi gamla – jo, även jag är över 50 år – som tittar mest. Och då kanske den publiken ska vårdas?
Sedan fyller ju SVT en viktig funktion när det gäller tv för barn, ett oerhört viktigt område, om du frågar mig. Och där är de överlägsna.
När det gäller ungdomar och unga vuxna får de nog se slaget förlorat, precis som vi inom tidningsbranschen har svårt att få unga papperstidningsläsare.
***
I veckan kom ytterligare en kalldusch för den lokala handeln. Clas Ohlson ska bomma igen sin butik i Bråstorp. Detta besked kom bara några veckor efter att H&M deklarerade att även de ska stänga i Motala. Sorgliga besked. Dels för att många människor blir av med sina jobb, men också för staden som sådan, för ett rikt utbud av butiker är något som jag tror att många uppskattar, både boende och besökare.
Nu hoppas näringslivsföreträdare att Lalandia, om det blir av, ska ge Motala en kick många sätt. Inte minst finns förhoppningar om att vattenlandet ska ge en positiv effekt för just handeln, restaurangnäringen och övrig turism.
Det lär dock dröja innan det står några vattenrutschkanor klara i Varamon och ska Motala förbli en attraktiv shoppingstad så måste man kanske jobba ännu hårdare med att få kommuninvånarna att inse värdet av ett lokalt utbud av butiker och varuhus. Och visa att den personliga service man kan ge inte går att få när man handlar på nätet.
Trevlig helg!