Vi måste lyssna på varandra

Om du har köpt en bil och efter ett tag uppfattar ett konstigt ljud eller något annat fel uppstår och du åker till firman du köpt bilen av, hur vill du bli bemött då?

Motala2014-09-30 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag antar att du vill att bilfirman du köpte bilen av, tar dig på allvar, lyssnar och tar till sig det du har problem med. Och hjälper dig med de fel som du tar upp och gör en åtgärd. Jag tror att du skulle bli mycket upprörd om du blev bemött med: "Nu ska vi inte haka upp oss på det som är fel utan tänk vad bensin snål den är och vilken fin lack ingen rost alls och så vidare. Du vet ju redan om det som är bra. Det var därför du köpte just den bilen."

Eller om du köper ett klädesplagg och efter första tvätten ser plagget inte ut som när du köpte det. Då vill du gärna att du får hjälp av butiken med felet som blev, varför blev det så här?

Men så kommer vi till det här att du besöker en instans som ska hjälpa dig med personliga problem då händer det väldigt ofta att de personer du möter säger att nu ska vi inte fokusera på det som är dåligt. "Nej, det ska vi inte prata om utan nu ska vi titta på det som är bra istället. Var inte så negativ! Måste bli lite positiv."

Eller någon frågar dig: "Hur mår du?" "Nej, jag mår inte alls bra, jag vill inte dö, jag vill bara inte leva längre". Och du får tillbaka: "Nej, nu ska du inte deppa ner dig, solen lyser och det finns faktiskt de som har det ännu värre!"

Vi säger att du sitter på ett personalmöte och du vill ta upp ett problem . Hur vill du bli bemött av din chef då? Inte med att "usch vad ni är negativa och gnälliga". Nej jag är inte gnällig och negativ utan jag vill att någon hjälper mig med det som inte känns bra!

Vi lever i en demokrati men ändå känns det inte så. För vi ska akta oss för att ta upp det som inte bra. Men om vi inte löser problemen kan vi inte komma vidare. När ni möter någon som har ett problem vad det nu än kan vara, bekräfta den känslan och lyssna för det är jätteviktigt för den som har problemen annars skulle de inte ta upp det. Och till er som ska hjälpa individer som har en problematik behandla inte de med nonchalans för det finns inget värre sätt att bli bemött på. Och det är problemen man vill ha hjälp med annars skulle man inte behöva uppsöka någon som sägs kunna hjälpa mig med dessa utan då kan man stå på egna ben och slippa be om hjälp.

Sen är det inte farligt och ta upp det som inte är bra. Det finns nämligen inga perfekta människor. Bekräfta någons känsla så ska ni få se hur mycket längre man kan komma i livet.

Läs mer om