Sedan: Något att sitta på utmed kanalen, jodå på vissa ställen finns soffor och på norra sidan intill stora P i Borenshult finns stora stubbar i olika höjder med sluttande markplan för fötterna. Ja, så vassa ytor på stubbarna från brottytan. Dragpromenadvägen, östra sidan från sista villorna och bort mot Borenshult är en ”katastrof”. Strax efter gamla lokverkstan upphör asfalten och senare blir det långt efter regnande, lervälling och stora vattensamlingar. Jag cyklar ofta – vid upprepade tillfällen omöjligt!
Tidigare i år mötte jag en man med rollator som ville gå till slussarna från gamla verkstan. När han fastnade i första lersörjan och jag hade hjälpt honom fick han vända. Kanalbolaget säger sig vilja satsa även på besökare längs med kanalen. Två personer som kom med permobil klarade inte sträckan, inte ens vid torrt väder. Vi andra som går och cyklar har ofta stora svårigheter att ta sig fram i denna ovälkommnande kanalmiljö.
Tillbaka på norra sidan från slussbron till ledningsstolpen. Tala om att gångvägarna är katastrof – besök själva för att se den välkomnande satsningen Kanalbolaget också här totalt struntar i!
En egen liten ovetenskaplig studie: Vid tolv tillfällen besöktes samtidigt följande:
Norra sidan i Borenshult: 182 personer stod vid eller satt på stubbarna. Vid ETT tillfälle: 32 bilar, tre husbilar. Kanalparken inne i stan: 31 pers satt på fina soffor.
Norra delen Hamnen: Noll personer satt vid bordet. Nu har två nya fina bord tillkommit i Hamnen... Kanalparken klipps och till och med räffsades på försommaren.
Borenshult: gräset vid parkering och stubbarna är meterhögt. 18-19 juni röjdes slänten och HALVA ytan vid detta parkeringsområde. Välkomna alla turister och andra
besökare till Borenshult.