Som kompensation för det omförhandlade broavtalet får Motala kommun 65 miljoner kronor att investera i ett antal projekt. ”Det lär inte vara möjligt att göra alla projekten” kommenterar kommunchefen tillskottet.
Det förstår jag, för hela 20 av miljonerna vill kommunen gräva ned i en förlängd tunnel under järnvägen vid Motalas nya resecentrum.
Vilken analys ligger till grund för ett sådant förslag?
Enligt MVT vill man minska risken att besökare till Idrottsparken med flera anläggningar på andra sidan järnvägen genar över spåren. Bra tanke, men vad är orsaken till denna risk? Kanske kan det uppfattas omständligt att ta sig runt rätt väg när man står på en perrong utkastad mellan spåren. Frågan är om en tunnel, i ur det perspektivet fel ände av perrongen, löser detta?
Jag föreslår i stället att vi till långt mindre än halva kostnaden bygger en perrong på rätt sida av spåret, och då menar jag där garanterat 99 procent av resenärerna vill stiga på och av, nämligen utanför stationshuset (väntsalen).
I den investeringen ryms också tydlig skyltning och ett välordnat gångstråk. Det ska leda våra sportintresserade besökare direkt från perrongen i rätt riktning fram till den befintliga tunnel som lägligt nog mynnar precis mitt emot Idrottsparken. Stråket passerar dessutom den nya bilparkeringen och kommer också sim- och sporthallsbesökare till del, liksom Platenelever och många andra.
För, handen på hjärtat, vårt nya resecentrum blev ju logistiskt sett helt feltänkt. Det är rent ut sagt diskriminerande mot rörelsehindrade och andra som hänvisas till hiss ned i tunneln och hiss upp till perrongen.
En förälder jag känner fick springa i förväg och blockera tågdörren för att tvinga tåget att invänta familjen med barnvagn i hissen (tur att de var två!). Mittperrongen förlänger helt onödigt omstigningstiden mellan buss och tåg och skapar onödig stress vid bytet.
Av Östgötapendelns alla andra stationer vet jag inte någon som helt saknar perrong på samma sida som bussangöringen. Det borde vara en självklarhet att främja det kollektiva resandet genom att göra det till ett lättillgängligt, smidigt och snabbt färdalternativ! Det gör man inte genom att krångla till det som i Motala. Och en förlängd tunnel gör ingenting för att rätta till någotdera av nämnda problem, det är bara kapitalförstöring.