Tegelvikens småbåtshamn – en unik resurs för Motala

Båtklubben vid Tegelviken är en mycket viktig del av Motalas sjöliv, menar insändarskribenten.

Båtklubben vid Tegelviken är en mycket viktig del av Motalas sjöliv, menar insändarskribenten.

Foto: Peter Calén

Insändare2024-08-20 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Motala Kommun arbetar tydligen vidare med planering av 73 bostäder på mark som under många år arrenderats av Tegelvikens båtklubb. Detta sker på uppdrag av en oenig kommunfullmäktige och en formellt enig kommunstyrelse där dock enskilda ledamöter officiellt yttrat sig negativt om projektet liksom oppositionen. Tegelvikens Båtklubb har sedan länge motsatt sig planerna med motivering att den föreslagna byggnationen skulle försvåra och på sikt omöjliggöra en rationell drift av hamnen och den ideella klubbens verksamhet.  Den skulle också förhindra en utbyggnad av hamnen för all framtid. Kommunen har trots detta fortsatt sin dyrbara planering i syfte att genomföra byggnationen. Klubben har tagit fram ett förslag till en utbyggnad av hamnen för att möta Sjöstadens nuvarande och tillkommande behov av båtplatser. En utbyggnad av hamnen har varit med i kommunens översiktliga planer för området redan för många år sedan.

Båtklubben är en mycket viktig del av Motalas sjöliv och borde ses som en ovärderlig tillgång för kommunen i dess intensiva arbete att lansera Motala som Östergötlands Sjöstad. Istället agerar kommunen nu som om båtklubben vore ett hinder för Motalas utveckling och dess verksamhet som störande för genomförande av ett från början missriktat byggnadsprojekt. Den aktiva båtklubbens verksamhet passar ju snarare som hand i handske in i Motalas expansionsplaner genom att skänka dess sjöstadsslogan trovärdighet och genom att verkligen kunna erbjuda möjligheten att utöva det sjöliv man så starkt förespeglar. 

Klubbens medlemmar lägger ner väldigt många obetalda timmar på att sköta om den omfattande hamnanläggningen inklusive en avsevärd administration. Klubblokalen används för administration, möten med styrelse, arbetsgrupper och medlemmar samt för utbildning i sjösäkerhet, navigation etcetera. Klubben sköts helt ideellt på ett omvittnat utmärkt sätt och får, till skillnad från andra ideella föreningar i kommunen, inga ekonomiska bidrag från kommunen. Klubben betalar till kommunen ett årligt arrende för hamnen och alla kapitalkostnader för kran, reningsverk med mera varför inga skattemedel användes för hamnen eller  klubbens verksamhet.  Klubben får sina intäkter genom medlemsavgifter och avgifter för båtplatser, sjösättning och upptagning m.m. 

När löpande arrendeavtal gått ut förelades klubben ett nytt avtal med löptid på ett (1) år för att senare möjliggöra helt nya villkor anpassade till det planerade byggprojektet. Klubben kan naturligtvis inte skriva under detta vilket man meddelat kommunen med följd att denna nu  hotar med att tillsätta en ny huvudman för arrendet av hamnen. Att bilda en ny klubb som bygger på  ideellt arbete lär inte gå med de nya förutsättningar som kommunens förslag innebär. Samma arbete som idag kommer ändå att behöva utföras men till betydligt högre kostnader som kommunen och/eller båtägarna får betala genom kraftigt höjda avgifter. 

Att offra en väl fungerande båtklubb och Motalas bästa möjlighet att tillgodose nuvarande och framtida behov av båtplatser, vore en katastrof för Motala och dess sjöliv men också för dess strävan att framstå som Östergötlands främsta sjöstad. Tag istället vara på denna fantastiska tillgång vi redan äger som ger möjlighet att skapa den framtid för Motala som förespeglas i dess sjöstadsslogan!

Värdet av en fungerande småbåtshamn med utvecklingsmöjligheter måste vara bra mycket högre för kommunen och dess innevånare än ett byggprojekt till glädje för få och som skapar en barriär mot Vättern, omintetgör hamnens expansion, fördärvar en väl fungerande hamnorganisation, och ökar kostnaderna för båtägarna och/eller kommunen. Det är dessutom mycket lättare att hitta en alternativ plats för nya attraktiva bostäder än för en ny hamn.

Stoppa omgående det dyrbara planeringsarbetet för att bygga sönder Motalas största småbåtshamn och lägg istället dessa resurser på att tillsammans med båtklubben planera för en utbyggnad av hamnen med utgångspunkt från det förslag som tagits fram. Detta kommer att medverka till att göra slogan ”Motala – Östergötlands sjöstad” trovärdig!

Rolf Clifford

Båtägare i MBKT