Tandvårdsdirektören: Oacceptabelt att inte få hjälp

För att kunna erbjuda snabbare vård hänvisar vi ibland till en mindre närliggande klinik, skriver tandvårdsdirektören i Region Östergötland.

"Konkurrensen om arbetskraft ökar och vi ser en koncentration till storstäderna, där det finns många privata utförare" skriver Anna Carin Dahlgren, tandvårdsdirektör i Region Östergötland.

"Konkurrensen om arbetskraft ökar och vi ser en koncentration till storstäderna, där det finns många privata utförare" skriver Anna Carin Dahlgren, tandvårdsdirektör i Region Östergötland.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2022-11-09 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Omöjligt att få tid hos Folktandvården – var är alla tandläkare?" (3/11):

För det första vill vi beklaga att du upplever att du inte har fått hjälp när du har akuta besvär. För även om flera av våra kliniker har svårt att hinna med att kalla listade patienter för rutinundersökningar, så ska vi alltid erbjuda tid för patienter som behöver vård.

Folktandvården är en organisation som arbetar i hela Östergötland och vi fördelar våra resurser för att kunna erbjuda en jämlik tandvård över länet. För att kunna erbjuda snabbare vård hänvisar vi ibland till en mindre närliggande klinik. Det är då alltid patientens val om hen vill tacka ja till detta erbjudande eller hellre vänta på en tid på hemmakliniken.

Att du däremot har blivit hänvisad mellan kliniker och inte fått hjälp är helt oacceptabelt – så ska vi inte arbeta. Vi jobbar just nu internt med utbildning och nätverk för våra medarbetare för att just sådana situationer inte ska uppstå. Vi är verkligen ledsna för att detta har hänt dig.

Så till frågan var alla tandläkare är. Konkurrensen om arbetskraft ökar och vi ser en koncentration till storstäderna, där det finns många privata utförare. Sedan har vi också en situation i Sverige och hela västvärlden, där den demografiska utvecklingen har lett till att vårdefterfrågan allt mer överstiger tillgången på arbetskraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med människor för att kunna erbjuda vård och annan service på samma sätt som tidigare. Bristen finns inom alla yrken och branscher.

Därför arbetar vi mycket med att utveckla vår verksamhet och våra arbetssätt för att kunna utföra vårt uppdrag med färre personer än tidigare. Vi fördelar våra resurser och arbetar för att erbjuda tillgänglighet på olika sätt beroende på patientens behov. Det kommer till exempel kunna innebära ett digitalt besök hemifrån, eller ett besök i en annan kommun för att få snabb och högkvalitativ vård.

Vi är glada att vi har varit det självklara valet för dig, det är ett förtroende som vi hela tiden arbetar för att förvalta. Vi hoppas att du kommer känna dig mer nöjd med dina kontakter med oss i framtiden.