Skattehöjningar är ingen genväg till minskade utsläpp

Skattehöjningen 1/7 2018 blev en rejäl smäll för bilägarna. Sedan kom en till, en till, en till och nu 1/4 2021 en enorm höjning genom bonus-malus-modellen.

"Den miljömässiga effekten ifrågasätter jag och många med mig" skriver insändarskribenten.

"Den miljömässiga effekten ifrågasätter jag och många med mig" skriver insändarskribenten.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix/TT

Insändare2021-05-18 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kostnaden för att köpa en elbil blir lägre, medan bilar med andra drivmedel drabbas av olika skattehöjningar. Enligt siffror från tidningen Auto Motor & Sport kostar exempelvis VW Passat den 1/7 2018 536 kronor/år och från och med den 1/4-2021 6 900 kronor/år. Samma siffror för en Volvo XC40 är 1460 kronor/år och 10 500 kronor/år.

Men höjningarna gäller inte bilar med tjänstevikt över 3500 kilo. När ovanstående bilar är över tre år återgår skatten till det ursprungliga. Dom släpper väl inte ut mindre koldioxid då?

Den miljömässiga effekten ifrågasätter jag och många med mig. Det är bara för att få in skatt till staten.

Det talas om att man ska köpa en elbil för miljöns skull. Men vem har ekonomin att köpa en elbil för 300-500 000 kronor?

År 2007 infördes en premieskatt på trafikförsäkringen. I Sverige finns det cirka 4 500 000 bilar som vars ägare betalar cirka 100 kronor varje år. På 13 år blir det nästan 5,85 miljarder kronor.

Om vi bilägare kunde minska den årliga körsträckan med cirka 200 mil/år får vi följande. Säg att en bil släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer, det blir 300 kilo koldioxid per år. Om då 4 000 000 bilar minskar sitt resande med 200 mil skulle vi minska utsläppen med 1,2 miljoner ton per år. Det kallar jag för minskning av Co2-utsläpp!

Alla kan inte minska den årliga körsträckan. I höst kommer en smäll till, reduktionsplikten, som gör att bensinskatten och dieselskatten ökar med respektive 3,5 kronor/litern och 4,5 kronor/litern under sju år. Om detta går att läsa i Auto Motor & Sport nummer 4, 2021.

Allt går ut på att blåsa bilägare på pengar, jag tänker behålla min 130-grams bil.