SÀnkta kostnader för lÀgre matpriser

Matpriser

Matpriser

Foto: Privat, Mostphotos

InsÀndare2023-04-22 14:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Matpriserna har stigit kraftigt. Men genom att tĂ€nka verklig kundnytta kan kostnader sĂ€nkas vilket möjliggör att sĂ€nka matpriserna. De stora kedjorna satsar betydande pengar pĂ„ att hela tiden ta fram nya erbjudanden som presenteras i reklamblad och annonser. Det mĂ„ vara rabatter men över tid förlorar vi konsumenter, för handlarna mĂ„ste höja grundpriserna för att tĂ€cka kostnader för att ta fram erbjudandena och reklam. Jag har i mĂ„nga Ă„r engagerat mig för konsumentkooperationen.  Konsumentkooperationen startade ju med syfte att tillhandahĂ„lla bra varor till lĂ€gre priser. HĂ€r har kooperationen förbĂ€ttringspotential genom att ta tillvara sin styrka som medlemsĂ€gd organisation. Kooperationen kan gĂ„ före och sĂ€nka kostnader och matpriser. Det genom att ta bort de stĂ€ndiga, konstgjorda och kostnadsdrivande erbjudandena med tillhörande reklamblad och annonser. Konsumentkooperationen kallar en del erbjudanden: "medlemspriser" men de medför pĂ„ samma sĂ€tt ökade kostnader för att bĂ„de ta fram medlemsvarorna och informera/annonsera om dem. Kooperationen borde i stĂ€llet efter medlemskortsregistrering göra prisavdrag pĂ„ de varor som medlemmen sjĂ€lv vĂ€ljer att köpa. Det skulle ge verklig konsumentnytta. 

Att ha öppet pÄ kvÀllarna kostar, för dÄ har butikspersonalen, med all rÀtt, hög ersÀttning. SÄ varje butik borde se pÄ varje timme öppet pÄ kvÀllen. Motsvarar den extra kostnaden och dÀrav höjda matpriser, konsumentnyttan? Kanske kan ett alternativ vara att minska kvÀllsöppettiden under nÄgra kvÀllar i veckan. Till exempel som biblioteken gör att stÀnga tidigare pÄ fredagar, lördagar och söndagar. Det samtidigt som butikspersonalen fÄr vara ledig pÄ kvÀllarna. Det minskar kostnader som kan komma konsumenterna tillgodo genom sÀnkta matpriser.

Vi lever i ett samhÀlle dÀr vi Àr beroende av varandra. Vill man ha en vara mÄste man betala för den. Annars blir det en kostnad för butiken som mÄste höja matpriserna för att tÀcka förlusten. Butiksstölder med höjda matpriser drabbar sÄledes de med svag ekonomi sÀrskilt hÄrt.

Med stöd i hĂ€lsoforskningen,  som den nya stora brittiska studien om ultraprocessad mat, publicerad i The Lancet med 197 426 deltagare under 9,8 Ă„r, vore det önskvĂ€rt, för att stĂ€rka folkhĂ€lsan, att sĂ€nka skatter och avgifter pĂ„ alla livsmedel som inte Ă€r ultraprocessade. Det kan finansieras genom höjd skatt pĂ„, för folkhĂ€lsan negativt, ultraprocessade produkter. Det sammantaget sĂ„ att skatteförĂ€ndringar inte ökar inflationen. Om man gör en jĂ€mförelse: alkohol och tobak beskattas ju högre. Med sĂ€nkta skatter och avgifter pĂ„ riktig mat fĂ„r alla möjlighet att vĂ€lja lĂ€gre matpriser.

Ingemar Östlund,

studerande folkhÀlsovetenskap