Så vill vi bygga en socialtjänst i framkant

I det politiska ansvaret ligger att fortsätta leverera välfärd av hög kvalitet oavsett vad som händer i omvärlden och i pandemitider var man än bor i kommunen.

"Ett vanligt resonemang är att det alltid krävs mer resurser för att hålla hög kvalitet, men något sådant automatiskt samband finns inte" skriver socialnämnden i Motala.

"Ett vanligt resonemang är att det alltid krävs mer resurser för att hålla hög kvalitet, men något sådant automatiskt samband finns inte" skriver socialnämnden i Motala.

Foto: MVT arkiv

Insändare2021-09-22 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alla landets kommuner måste anpassa sig, hitta nya arbetssätt, reducera onödiga kostnader i en tid när behoven ökar mer än resurserna. Det gäller även Motala kommun.

Socialnämnden i Motala har en långsiktighet i verksamhetsplanen där vi pekar på både på medarbetarnas möjligheter som att få en hållbar arbetssituation och en effektiv organisation, behålla hög kompetens och framåtvilja. Men vi har också utmaningar i form av konsekvenser av covid-19 och fler som behöver insatser i äldreomsorgen. Vi ser också ökade behov som den sociala problematiken bland barn och unga, kriminalitet och missbruk, våld i nära relationer och psykisk ohälsa.

Beslut är taget att heltid ska vara norm för alla anställningar och att delade turer ska tas bort. Ett projektarbete är igång för att identifiera åtgärder och vilka förändrade arbetssätt som krävs för en övergång till heltidstjänster i första hand inom äldreomsorgen, med ett genomförande under nästa år. 

Socialförvaltningen arbetar nu fram resursfördelningssystem för samtliga verksamheter som innebär att alla enheter ska ha rätt resurser i förhållande till sitt uppdrag. För att uppnå det krävs ett långsiktigt och kontinuerligt arbete, med omvärldsbevakning hur vi ligger till i förhållande till jämförbara kommuner, vad vi kan lära och ta till oss. Det handlar om insikten att det alltid finns förbättringspotential.

Ett vanligt resonemang är att det alltid krävs mer resurser för att hålla hög kvalitet, men något sådant automatiskt samband finns inte. Vi måste, inte minst inom det sociala området, lägga större fokus på att jobba individanpassat med rätt insats efter behov. Inte diskutera besparingar som riskerar att nagga kvaliteten. En effektivisering kan till exempel handla om att bemanna mer noggrant utifrån behoven för att undvika resursslöseri eller att kunna nyttja digitaliseringens möjligheter och för att minska tidsåtgången för olika arbetsuppgifter internt, vilket kan frigöra mer tid för brukarinsatser.

Inom socialnämnden har vi varit tydliga med att det långsiktiga systematiska steg för steg-arbetet, genom ökat stöd till medarbetare och tilltro till att alla kan bidra, läggs grunden för en socialtjänst i framkant. Våra styrkor inför 2022 är bland annat att vi har en god utvecklingsvilja, kontroll på ekonomin, kompetenta medarbetare, hög brukarnöjdhet och stor förmåga att ställa om till nya förutsättningar.